Vilkår og betingelser
(V1.0.3 / fra 16.11.2024)
Prislisten er lagt opp for selvbetjente kunder - med betalbare tilleggstjenester for tilleggs- og manuelle tjenester. Leie for hylleplass betales forskuddsvis ved booking og ved forlengelse. Det påløper normalt salgsprovisjon som belastes ved salg. Salg som er knyttet til en booking som er utløpt reguleres iht. vilkårene. Du får tilsendt praktisk informasjon for å forberede salget, slik at du er klar med varene som skal selges fra salgsstart. Du forbereder varene dine og registrerer de i systemet i forkant av salgsperioden. Egen seksjon: Selger fyller på varer ved start og underveis etter eget ønske, holder orden og presenterer hyllen innenfor retningslinjene våre. Enkeltvarer: Henvend deg i kassen med salgsvarene. Der får du merkelapp og veiledning for utplassering. Vi holder orden i felleshyller. Leie og provisjon inkluderer normalt: Vi holder generell orden i butikken Vi rydder i felleshyller og omplasserer varer som er feilplasserte Vi arrangerer vareutstillinger Vi fremhever enkelte varer Vi ekspederer kunder og håndterer salget på tvers av alle selgere slik at oppgjør kommer riktig frem til den individuelle selger Vi arbeider strategisk med markedsinnsats for å trekke kunder til butikken og selgernes varer Vi dekker leie for arealet, samt variable og faste kostnader som kreves for å sikre en tilgengelig butikk innenfor den åpningstiden vi definerer. I tillegg kan selgere kjøpe tilvalg ut fra det som er tilgjengelig for den enkelte booking
Prislisten er lagt opp for selvbetjente kunder - med betalbare tilleggstjenester for tilleggs- og manuelle tjenester. Leie for hylleplass betales forskuddsvis ved booking og ved forlengelse. Det påløper normalt salgsprovisjon som belastes ved salg. Salg som er knyttet til en booking som er utløpt reguleres iht. vilkårene. Du får tilsendt praktisk informasjon for å forberede salget, slik at du er klar med varene som skal selges fra salgsstart. Du forbereder varene dine og registrerer de i systemet i forkant av salgsperioden. Egen seksjon: Selger fyller på varer ved start og underveis etter eget ønske, holder orden og presenterer hyllen innenfor retningslinjene våre. Enkeltvarer: Henvend deg i kassen med salgsvarene. Der får du merkelapp og veiledning for utplassering. Vi holder orden i felleshyller. Leie og provisjon inkluderer normalt: Vi holder generell orden i butikken Vi rydder i felleshyller og omplasserer varer som er feilplasserte Vi arrangerer vareutstillinger Vi fremhever enkelte varer Vi ekspederer kunder og håndterer salget på tvers av alle selgere slik at oppgjør kommer riktig frem til den individuelle selger Vi arbeider strategisk med markedsinnsats for å trekke kunder til butikken og selgernes varer Vi dekker leie for arealet, samt variable og faste kostnader som kreves for å sikre en tilgengelig butikk innenfor den åpningstiden vi definerer. I tillegg kan selgere kjøpe tilvalg ut fra det som er tilgjengelig for den enkelte booking
(vi utbetaler til oppgitt kontonummer, så kunden må påse at dette er riktig FØR første/neste utbetaling. Vi bærer ingen risiko for overføringer til feil kontonummer oppgitt av kunden)
Varer kan normalt kun selges innenfor en aktiv salgsperiode, salgsvarene må være registrert i systemet og merket og presentert iht. våre retningslinjer. Bookingsystemet angir tilgjengelighet pr. plasskategori.
Her finner du vilkår og betingelser for kjøp og salg gjennom markedsplassene tilknyttet "lupn" - både digitalt og i «Lupn»-butikker. De gjelder fra datoen som er oppgitt og frem til nye vilkår annonseres her og erstatter foregående versjon. Det er vilkårene pr. bookingtidspunkt som normalt gjelder, men de kan i tråd med vilkårene endres for kommende og pågående bookinger.
Tilgang til salgsplass i butikken/våre kanaler:
Det er bare kunder som er riktig registrert i systemene våre og som har en gyldig reservasjon av salgsplass som kan selge varer i butikken.
For å selge ting hos oss trenger vi et nødvendig minimum av informasjon
Vi trenger å identifisere riktig vare i kassen, slik at riktig vare blir solgt på riktig selger og at oppgjør kan skje som avtalt og tidsmessig til selgers konto. Dette registreres i løsningen vi bruker for å administrere og følge opp varer, selgere og salg - Wecircle.io. Se vår informasjonsside om hvordan vi forvalter personinformasjon og personvern her
-
Har en allerede opprettet bruker i systemet bookes ny salgsplass med den registrerte brukeren.
-
Har en ikke allerede en bruker, så må dette opprettes ifm. den første bookingen en gjør.
For å selge ting i butikken må en booke hylleplass
Varer kan selges innenfor en aktiv salgsperiode, salgsvarene må være registrert i systemet og merket og presentert iht. våre retningslinjer. Hylleplass bookes selvbetjent via www.lupn.no/booking. eller ved henvendelse til butikken på mail og i kassen. Gjør din booking innenfor valgmulighetene som er i systemet, etter kapasitet og tilgjengelige ledige hyller, iht prislisten og prisberegningen i systemet og i tråd med gjeldende retningslinjer for de enkelte felleshyllene.
-
Du kan leie en egen seksjon for bare dine varer, i en selvvalgt periode.
-
Du kan leie enkeltplasser i felleshyllene våre (temahyller, låsbare skap, utstillingshyller, reoler ol.
Angrerett og reklamasjon
Selger som booker salgsplass kan benytte angrerett i 14. dager fra reservasjonen. Dersom det er mindre enn 14. dager til leiestart fra din booking ble bekreftet, vil angreretten være ansett som fraskrevet. Heving av kjøpet/kansellering av bookingen gjøres på hei@lupn.no, og en må ta kontakt med oss innen fristen for å heve kjøpet og få refundert beløpet.
Omsetningsleie og hyllepris
Prislisten angir våre løpende priser, avgifter til myndighetene ol. Se www.lupn.no/pris og oppslag i butikk.
-
Det er prislisten på bookingtidspunktet som gjelder for hele bookingperioden
-
Vi kan endre priser for kommende bookinger med 21 dagers varsel til eposten som er brukt til booking. Bookingen kan da fritt kanseleres av "selger" i 7 dager. Dersom bookingen ikke kanseleres innen denne fristen anses de nye vilkårene som akseptert.
-
-
Leie til betaling forfaller forskuddsvis, andre tjenester og produkter påløper etter bruk og gjøres opp iht vilkår
-
Noen kostnader er grupperte og knyttet sammen uten at noen kan velges bort
-
Normalt vil det påløpe leie på forskudd for å ha varen(e) for salg i butikken, samt en omsetningsbasert leie basert på salgsprisen og som påløper ved salg.
-
Avvikende salgsformer:
-
Der en har felleshyller med salg av umerkede varer, som løsvekt- og veievarer (skruer og beslag ol.) hvor en ikke kan identifisere den individuelle eieren/selgeren, vil salgsinntekten løpende tilfalle den som har hatt sine varer i butikken lengst, slik at de får sin vare solgt først.
-
Der det er avtalt høyere provisjon fremfor forskuddsleie gjelder:
-
denne påløper når varen selges, eller hentes ut usolgt
-
denne rekkes fra selgerkontoen til selger. Overtrekk på selgerkonto behandles etter vilkårene her.
-
-
Vi kan etter avtale tillate andre former for salgsplass, f.eks. med stand eller større salgsplass i lokalet
-
Næringsalg gjennom oss skjer iht egne vilkår
-
Alle selgere er ansvarlig for at sitt salg er innenfor gjeldende lover og regler, og rapporteres og registreres iht kravene som gjelder for den enkelte.
Betaling
I våre butikker tar vi kontanter, samt en rekke kontantløse betalingsformer som BankAxept-kort, debet og kredittkort fra flere utstedere og Vipps. I våre digitale kanaler er det kun kontantløse betalingsalternativer. En kan også belaste kjøp og bookinger fra kundesaldo hos oss. Det kan ikke overtrekkes og begrenses derfor til innestående saldo.
- Leie og andre kjøp som betales forskuddsvis betales med kort, kontant eller kontotrekk og kjøpet er først gyldig når betaling er fullført
-
Det som skal betales etterskuddsvis vil fortrinnsvis motregnes kundekonto og fratrekkes i første salgsoppgjør. Dersom det ikke er dekning for påløpte kostnader på "selgerkonto" hos oss vil en fakturere beløpet iht våre fakturavilkår. Fakturagebyr tilkommer.
Ansvarsfraskrivelse
Den som selger gjennom vår løsning bærer alt ansvar ifm. korrekt rapportering og registrering dersom det kreves, samt at det er lovlig omsetning og at eierskap til varen er avklart. Selger bærer alt ansvar for mislighold, og vi skal ikke være part i eller skadelidende av uklarheter eller ulovligheter, hverken mellom selger og kjøper, eller selger og myndigheter, eller mellom andre parter. En kan ikke selge våpen, farlige stoffer, eksplosiver, amunisjon ol. Vi kan holde selger ansvarlig for eventuelt direkte og indirekte tap vi påføres av selger ved brudd på dette, og andre ting som ikke er i tråd med vilkårene for varer som kan selges gjennom oss.
Bytte og retur av varer
Vår modell er at det er enkelt å selge. Derfor har du, om du ikke er fornøyd med et kjøp, mulighet til å selge videre varen til en rabattert pris i vår returhylle. Pris og vilkår fremkommer i prislisten. Vi tilbyr en teststasjon hvor en kan teste at varene fungerer.
Da er det overflødig å opprettholde en tungdrevet og komplisert ordning med byttemulighet/returmulighet når vi kun formidler et salg mellom selger og kjøper. Vi har derfor ikke anledning til å ta tilbake kjøpte varer i form av bytte og retur.
Eventuell klage må tas direkte med selger av varen, og vi vil formidle den første korrespondansen om klage. Kjøper som klager, sender sin klage med beskrivelse av klagen via mail til hei@lupn.no, og vi videresender denne til aktuell selger. Denne svarer tilbake til kjøper med kopi til hei@lupn.no. Derfra har ikke lupn.no noen rolle i klagen, og kan ikke være part i en eventuell konflikt. Selger kan etter klage be oss om å reversere betalingen, slik at beløpet utbetales kjøper og belastes selger dersom den har dekning på sin selgerkonto hos oss.
Vi forutsetter at alle oppfører seg minnelig og med god skikk for en gjensidig nyttig handel mellom selger og kjøper. Ved vesentlig feilinformasjon, tydelig illojal oppførsel eller andre forhold hvor en mistenker at selger eller kjøper har opptrådd urimelig, så oppfordrer vi til å løse dette i de tvisemulighetene samfunnet har definert for dette. Det kan i noen tilfeller også vurderes anmeldelse av forholdet, men det er selgers eller kjøpers egen vurdering. Vi utleverer informasjon til den parten som etterspør informasjon, men begrenset til det som involverer den parten som ber om informasjonen, eller generell informasjon selger har gitt om produktet.
I LEIEPERIODEN
Dersom en har egen salgshylle
Før leiestart:
-
Du registrerer deg (første gang) eller logger inn
-
Du booker egen hylle iht ønsker å tilgjengelighet
-
Du registrer varene du ønsker å selge via "butikken min" / selgerportalen
-
Du klargjør varene for salg, f.eks. ved å rengjøre, istandsette, teste, ta bilder ol.
-
Når du skal innrede deg i din salgshylle
-
Kom 1 time før stengetid dagen før leieperiodens start, eller senest innen stengetid første dag av din salgsperiode
-
henvend deg i kassen for informasjon og materiell. Husk legitimasjon
-
merk varene med prislapper, størrelsesmerking, alarmbrikker ol.
-
Innred deg i hyllen (iht retningslinjene). Husk at en ryddig hylle selger bedre enn en overfylt hylle. Merk hyllen med obligatorisk og valgfrie oppslag. En kan ha oppslag iht retningslinjene.
-
Dersom en ikke har tatt i bruk hyllen en har booket innen første åpningsdag i bookingperioden forbeholder vi oss retten til uten varsel å leie ut hylleplassen til noen andre. Dette gir ikke rett til refusjon.
-
Du skal kun plassere ting på din egen hylle.
Underveis i leien
-
Du kan følge med i selgerportalen "butikken min" og se hvor mye som blir solgt. Dersom du ønsker å fylle på, registrerer du varene inne i portalen og henter prislapper og fyller på med varer i butikken. Du kan selv skrive ut prislapper med registrerte varer i butikken i selvbetjenings-området.
-
En kan lage klar en kasse med varer som vi henger opp for deg dersom det blir lavt varetrykk. Disse må være ferdig klargjort og priset, og legges i en egen kasse tilhørende din salgshylle.
-
Du overvåker varetrykket i hyllen din og bestemmer selv hvordan og når du fyller på varer
-
Du styrer selv priskampanjer og merker hyllen med tilbud
-
Står en hylle tom i mer enn en en åpningsdag kan vi fritt leie ut hyllen til andre uten refusjonsmulighet for resterende opprinnelige leieperiode
-
Ved særlig lavt varetrykk i hyllen kan varene flyttes til felleshyller og vi fritt leie ut hyllen til andre uten refusjonsmulighet for resterende opprinnelige leieperiode. Det påløper ikke ny leie for plass i felleshyllene innenfor den opprinnelige leieperioden.
-
Vi kan fritt flytte varer fra hyller til kampanjeområder, som enten er tema/sesongbasert, ifm. display og vindusutstilling eller andre grunner som kan stimulere et bedre salg
-
Vi har rett til å fjerne varer uten varsel hvis de er feilplassert eller ikke møter vilkårene for varer som kan selges gjennom oss
-
Vi har har rett til å fjerne varer som er illeluktende, hullete, skitne eller uhygieniske uten varsel.
-
Det er ikke tillatt å drive markedsføring av eksterne varer gjennom hylleplassen uten tillatelse.
Etter leien
-
Nedpakking og fraflytting må skje senest 1 time før stengetid på leieperiodens siste dag.
-
Når du skal pakke ned hyllen din må du ha med legitimasjon og kontakte kassen før du starter.
-
Vi kan pakke ned hyllen din for deg for et tjenestetillegg iht prislisten
-
Hyllen skal være helt fri for varer, og en skal tørke over den med støvklut og overflatedesinfeksjon.
-
Dersom hyllen ikke er ferdig nedpakket innen fristen vil vi belaste et gebyr iht prislisten, som inkluderer nedpakking.
-
Alle usolgte varer har hentefrist på 7 dager. Deretter har vi retten til varene. Gebyrer belastes selgerkontoen din hos oss eller faktureres dersom det ikke er dekning for påløpt leie.
-
Vi avregner det som er påløpt i leie og kostnader mot dine salgsinntekter og overfører et oppgjør iht vilkårene under «oppgjør». Dersom en henter ut usolgte varer vil det ha egen håndtering.
-
Vi vil automatisk justere din provisjon til 50% fra utflyttingsdag og videre til 100% etter hentefristen for varer som står igjen i butikken, slik at du fortsatt kan oppleve at uhentede ting blir solgt, men da til kostnadsdekning for butikken med den totale provisjonen
Dersom en selger i felleshylle
-
Du registrerer deg (første gang) eller logger inn
-
Du registrer varene du ønsker å selge gjennom vår butikk i selgerportalen "butikken min"
-
Du klargjør varene for salg, f.eks. ved å rengjøre, istandsette, teste, ta bilder ol.
-
Du leverer inn varen i butikk
-
Du følger med på salget ditt i selgerportalen "butikken min"
-
Du registrerer og leverer inn nye varer løpende når du ønsker
-
En kan henge varene på lager i påvente av plass i varehyller. Disse må være ferdig klargjort og priset. Det påløper ikke leie på lagervarer.
-
Du styrer selv priskampanjer, men må varsle oss om varen skal settes over i en hylle for kampanjevarer
-
Vi kan fritt flytte varen rundt i butikkens felleshyller og display
-
Vi har rett til å fjerne varer uten varsel ikke møter vilkårene for hva som kan selges gjennom oss
-
Vi har har rett til å fjerne varer som er illeluktende, hullete, skitne eller uhygieniske uten varsel
-
Henter du ut varer så registrerer du dette i kassen. Det kan påløpe kostnader for dette, avhengig av hvilken salgsordning du har.
Etter leien
-
Alle usolgte varer har hentefrist på 7 dager. Deretter har vi retten til varene. Gebyrer belastes selgerkontoen din hos oss eller faktureres dersom det ikke er dekning for påløpt leie
-
Vi avregner det som er påløpt i leie og kostnader mot dine salgsinntekter og overfører et oppgjør iht vilkårene under «oppgjør». Dersom en henter ut usolgte varer vil det ha egen håndtering. du må påse at alle varer
-
Vi vil automatisk justere din provisjon til 50% fra utflyttingsdag og videre til 100% etter hentefristen for varer som står igjen i butikken, slik at du fortsatt kan oppleve at uhentede ting blir solgt, men da til kostnadsdekning for butikken med den totale provisjonen
Sikkerhet
Når du selger varer hos oss kan du leie forskjellige løsninger for å øke sikkerheten. I noen tilfeller er alarmbrikker inkludert, ellers kan en leie dette. En kan leie salgsplass i skap som er avlåst. Og i noen tilfelle er det låsemulighet for varene. Butikken er utstyrt med videoovervåkning og vi vil normalt anmeldte alt tyveri vil til politiet. Men vi står ikke ansvarlig ved tyveri, ødelagte eller mistede varer. Vi står heller ikke ansvarlig eller erstatningspliktig ved brann eller vannskader.
Eiendomsrett
Den som leier hylleplass har rett til å selge sin eiendel fra standen, innenfor vilkårene for hva som kan selges gjennom oss. Den har samtidig alt ansvaret for eiendelen og den fulle eiendomsretten til varen frem til den selges. Det kan gjennom spesielle vilkår tas pant i varer i butikken som sikkerhet for oppgjør av leie og andre krav. Dette reguleres gjennom eget avsnitt i vilkårene, og vil medføre at en på gitte premisser kan ta over eierskapet til varen når kravet ikke er betalt.
Prismerking
Du registrerer alle varer online i vår selgerportal, og må fylle ut den informasjonen vi angir.
Ved registrering er det viktig med en tydelig beskrivelse av varen, som gir både oss og deg bedre oversikt over varer som er til salgs i butikken. Beskrivelsen skal inneholde merke, størrelse, farge, pris og gjerne andre kjennetegn. Noe informasjon gis i egne informasjonsfelt, noe i tekstfelt.
Alle varer må være merket med prismerke og strekkode som blir utdelt når du sjekker inn for bookingen din eller leverer inn nye varer. Varer som har merknad om feil og avvik på kvalitet skal merkes med informasjon om dette.
Endring av pris og tilbud/kampanjer
-
Ønsker du å endre prisen på en eller flere varer underveis i leieperioden endrer du prisen pi selgerportalen. Deretter må du skrive ut ny prislapp i selvbetjent-området og henge på den aktuelle varen.
-
Det er kun mulig å prise ned varen. Dersom du ønsker å heve prisen, må du legge inn varen på nytt
-
Leier du egen hylle har du mulighet til å velge å prise ned alle varene i hyllen din. Velg rabatt i selgerportalen. Vi registrerer kampanjen din og henger opp oppslag om tilbudet på hyllen din neste dag.
-
Varer som har mistet prismerke eller varer som dukker opp i butikken etter endt leieperiode blir plassert på egen plass. Finner du ikke igjen en vare du har i butikken, så let først her. Disse varene oppbevares i 14 dager og vil deretter tilhøre oss for å fritt donere eller selge varen.
Oppgjør/ leieberegning, kostnader og utbetaling
-
Når vi selger varen din vil vi foreta et oppgjør, og overføre salgssummen fratrukket omkostninger og leie til den kontoen du har angitt. Avregningsperioden og utbetalingstidspunktet varierer etter kundestatus og saldo på selgerkontoen din. Du får dokumentasjon på hva som er solgt og hva som er belastet i perioden til den mailen du har angitt.
-
Din kundesaldo er løpende oppdatert i ditt kontobilde i kundeportalen. Her kan du løpende følge salg og saldo.
-
Avregningsperiodene våre er 30.-15. og 16.-30. hver måned.
-
Da beregner vi omsetning, provisjon og din kundesaldo.
-
Dersom kundesaldo skal utbetales vil det skje på neste utbetalingsdag.
-
-
Oppgjørsdager er 15. og 30. hver måned, eller første virkedag etter dette.
-
På oppgjørsdager utbetales det beløpet som beregnes for den oppgjørsperioden / avregningsperioden som er tilknyttet
-
Det vil si at salg mellom 30. og 15. tidligst utbetales i slutten av måneden, mens salg mellom 16. og 30. tidligst utbetales 15. i påfølgende måned.
-
Du får et bilag for utbetalingen på din registrerte epost.
-
Utbetalingen kommer fra selskapet Eikundarsund AS.
-
-
Saldo til utbetaling beregnes normalt som salgsinntekter fratrukket provisjon og kjøp fra konto for perioden som skal utbetales
-
Vi skiller for mellom
-
"aktive selgere" som fortsatt har løpende salgsplass i butikken og
-
"passive selgere" som har avsluttet sin salgsplass ila forrige avregningsperiode.
-
-
Utbetaling til bankkonto skjer automatisk slik:
-
Aktive selgere får automatisk utbetaling til bankkonto for avregningsperioder som har høyere saldo enn 250,-
-
Passive selgere får automatisk utbetaling til bankkonto for avregningsperioder som har høyere saldo enn 100,-
-
Øvrige kundesaldoer blir stående på din kundesaldo til du ber om oppgjør, men den vil omdannes til tilgodelapp for bruk i Lupn-butikken 6 mnd etter forrige aktivitet på kundekonto. Du vil få tilsendt denne på registrert epost.
-
- En må selv påse at en har korrekt bankkonto registrert for at oppgjøret skal kjøres. Ved mangelfull informasjon vil oppgjøret forsinkes, og kjøres ved første oppgjør etter at nødvendig informasjon er registrert.
- Løpende kundesaldo kan gjøres opp uavhengig av oppgjørsperioder og utbetalingsdatoer slik:
- Du kan til enhver tid kjøpe et gavekort/tilgodelapp for saldoen din i kassen i butikken eller ved å kontakte oss på post@lupn.no
- Du kan få ekstraordinært oppgjør og utbetaling via bankoverføring for et administrasjonsgebyr på 39,-
- Oppgjøret kan ved uforutsette hendelser forsinkes inntil neste ordinære oppgjør uten rett til renter eller kompensasjon
-
Dersom saldoen din går under 0,-vil vi sende en betalingsoppfordring fra systemet. Dersom du ikke har fyllt opp saldoen til 0,- innen 7 dager, så faktureres beløpet med administrasjonskostnad på 39,- og iht. våre betalingsvilkår for fakturering. Du vil ikke kunne hente ut egne varer fra butikken så lenge saldoen er overtrukket.
Vilkår for varekjøp i Lupn-butikken
Du handler med selgeren av varene, og handelen går gjennom Lupn-butikken i form av kommisjonshandel hvor Lupn-butikken gjennomfører det tekniske ved handelen og oppgjør fra kjøper til selger.
Spesielt for næringsdrivende
Private som regnes som næringsdrivende:
Det er fint om folk selger og kjøper mye brukt, men alle selgere er ansvarlige for å påse at de ikke driver næringsvirsomhet når de selger som privatperson. Det kan utløse krav fra oss til deg som selger, samt krav fra myndigheter i forhold til tillatelser, registrering og rapportering. I tillegg vil kjøpere i butikken trenge å vite om de handler med en privat selger eller en næringsdrivende selger. Det er andre lover og regler som gjelder ved kjøp fra bedrifter enn fra privatpersoner, som f.eks. forbrukerkjøpsloven. Den som driver næring ved salg av brukte og kasserte ting trenger også tillatelse fra politiet. I tillegg vil mva håndtering og regnskapsplikt kreve et mer avansert oppsett av systemene. Næringsdrivende kan derfor kun selge gjennom butikken vår etter nærmere avtale. Du er selv ansvarlig for at du faktisk selger som privatperson om du benytter våre tjenester, og at du forespør tillatelse til å selge som næringsdrivende dersom det er aktuelt. Det vil kreve en annen kundeavtale med tilpassede vilkår, samt at du kan dokumentere tillatelser og registrering av virksomheten uoppfordret. De generelle vilkårene ovenfor gjelder likt som for private selgere, dersom ikke andre vilkår er spesifisert her for næringsselgere.
Det som kan påvirke vurderingen om en driver næring er:
- Du selger flere relativt like varer over en periode
- Du driver næring ved salg av brukte og kasserte ting
- Du driver eget aksjeselskap eller enkeltpersonforetak som opererer innenfor de varegruppene du selger gjennom oss
- Du videreselger i stor grad varer du har kjøpt uten å benytte de selv, spesielt om det er flere eksemplarer av samme vare
Bevilling for brukthandel:
Spørsmålet om det regnes som næring eller ei avgjøres av politiet. Kontakt ditt lokale politi på telefon 02800. Vi kan ved tvilstilfeller sende informasjon til politiet slik at de kan avgjøre om det regnes som næringsvirksomhet. Vi vil også samarbeide med politiet med informasjon de har hjemmel til å innhente dersom de driver etterforskning som involverer selgere hos oss.
Den som vil drive handelsvirksomhet og oppkjøp med sikte på salg av brukte og kasserte ting trenger bevilling fra politiet alle steder der virksomheten blir drevet, både på innkjøps- og salgssted, jf. brukthandellova § 2 første ledd. En må søke til sitt lokale politidistrikt i forkant av slik virksomhet, og inneha bevillingen så lenge virksomheten pågår. Med "Handel" menes både salg og innkjøp/oppkjøp i salgsøyemed, uavhengig av om det handles med forbrukere eller næringsdrivende. Handelen kan foregå fra fast utsalgssted, via postordre, ved auksjon eller over internett. Det er bare handelsvirksomhet i "næring" som krever bevilling, og beror på en konkret, skjønnsmessig vurdering. En kan be lokalt skattekontor eller politikontor vurdere hvor skille mellom "hobby" og næring ligger i et enkelttilfelle.
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-12-22-105
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1999-12-22-1379
https://www.politiet.no/tjenester/brukthandel/
Registreringsplikt, regnskapsplikt, avgiftspliktig omsetning ol:
Henvend deg til kommunens etablererveiledning, skattekontorets veiledningstjenester og andre ressurser som kan veilede deg i når du vil regnes som næringsdrivende i forbindelse med registrering av driften, rapportering av driften og skatt/avgiftshåndtering for driften
Generelle kjøpsvilkår for varer og tjenester kjøpt av Eikundarsund AS, Lupn-butikker og Lupn.no
Våre vilkår og betingelser for kjøp og salg gjennom markedsplassen til Eikundarsund AS digitalt og i «lupn»-butikkene våre, som gjelder fra datoen over og frem til nye vilkår annonseres.
Bestilling og tilgang til salgsplass
For å leie hylleplass hos oss har du to valg - booking skjer på www.lupn.no/booking
-
Du kan booke en egen hylle for bare dine varer for en valgt periode
-
Du kan plasserer varer i felleshyllene våre ( låsbare skap, utstillingshyller, reoler ol.)
-
Book hylleplassen du ønsker for den perioden du ønsker
-
innenfor valgmulighetene som er i systemet
-
etter kapasitet og tilgjengelige ledige hyller
-
du kan via "butikken min" utvide leieperioden din, forutsatt ledig plass
-
i tråd med gjeldende retningslinjer for de enkelte felleshyllene
-
-
Du administrerer selv hyllen eller varene dine iht vilkårene våre
-
Har du egen hylle så fyller du på varer etter eget ønske underveis, ordner varene og presenterer en presentabel hylle
-
Varer til felleshyller levere i kasse, vi holder orden i felleshyller
-
Du følger opp salget, justerer priser og definer tilbud i selgerportalen "butikken min" på www.lupn.no/butikkenmin
-
-
Leiekostnad defineres når du booker, og det tilkommer bla. omsetningsleie iht prisliste.
-
Vi holder generell orden i butikken
-
Vi rydder i felleshyller og omplasserer varer som er feilplasserte
-
Vi arrangerer vareutstillinger
-
Vi fremhever enkelte varer
-
-
Dersom noen felleshyller selger umerkede varer, slik som kilovarer av f.eks. leker vil salgsinntekten løpende fordeles slik at de som har levert inn varer først, får sin vare solgt først.
-
Dersom det påløper dagsleie (pr. kalenderdag), beregnet som en %-sats av salgsprisen, vil
-
Leien stoppes når varen selges eller hentes ut usolgt
-
Leien trekkes fra salgsoppgjøret for solgte varer, eller faktureres for usolgte varer (som hentes ut eller når sperrefrist)
-
Sperrefrist for påløpte kostnader tre inn når påløpte leier overstiger 50% av salgsprisen som er angitt.
-
varen tas ut av hylle tas varen ut av butikken varsles selger for å kunne hente ut varen sin
-
påløpt leie faktureres
-
varen settes til avhenting, og må hentes innen fristen
-
varen kan settes tilbake i salgshylle om en ønsker og gjør opp påløpte leier
-
-
Angrerett og reklamasjon
Selger som booker salgsplass kan benytte angrerett i 14. dager fra reservasjonen. Dersom det er mindre enn 14. dager til leiestart fra din booking ble bekreftet, vil angreretten være ansett som fraskrevet. Heving av kjøpet/kansellering av bookingen gjøres på hei@lupn.no, og en må ta kontakt med oss innen fristen for å heve kjøpet og få refundert beløpet.
Omsetningsleie og hyllepris
Prislisten angir våre løpende priser, avgifter til myndighetene ol.
-
denne finner du på nettsiden vår www.lupn.no/pris og som oppslag i butikk
-
det er prislisten på bookingtidspunktet som gjelder
-
denne gjelder for hele bookingperioden eller så lenge varen står i felleshyller
-
prislisten kan spesifisere andre, gjeldende vilkår for prisjustering av fremtidige bookinger
-
-
Leie, andre tjenester og produkter påløper etter bruk og gjøres opp iht vilkår
-
Noen kostnader er grupperte og knyttet sammen uten at noen kan velges bort
-
Normalt vil varer i butikk både ha en leiepris for hylleplass (egen hylle eller felleshylle), og en omsetningsbasert leie basert på salgsprisen og som påløper ved salg. Prislisten vil ha et vedlegg med noen eksempler på hvordan dette er for utvalgte eksempelsituasjoner.
-
Betaling
I våre butikker og på nett er det kun kontantløs betaling. Dette gjelder også for kjøp av varer i lokalet. Vi kan ha forskjellige kontant-løse betalingsalternativer.
-
For selger:
-
Leie og andre kjøp som betales forskuddsvis faktureres eller betales med kort i forkant. Vi håndterer ikke kontanter.
-
Det som betales etterskuddsvis vil fortrinnsvis avregnes sammen med salgsoppgjør og det utstedes en faktura som kvittering
-
Dersom det ikke er dekning for påløpte kostnader vil en fakturere beløpet iht våre fakturavilkår. Fakturagebyr tilkommer.
-
Andre former for salgsplass og næringsdrift gjennom oss
-
Vi kan etter avtale gi plass til andre former for salgsplass for private, f.eks. med stand eller større salgsplass i lokalet
-
Næringsalg gjennom oss krever skriftlig samtykke
-
Alle selgere er ansvarlig for at sitt salg er innenfor gjeldende lover og regler og ikke er næringsvirksomhet
Ansvarsfraskrivelse
Den som selger gjennom vår løsning bærer alt ansvar ifm. korrekt rapportering og registrering dersom det kreves, samt at det er lovlig omsetning og at eierskap til varen er avklart. Selger bærer alt ansvar for mislighold, og vi skal ikke være part i eller skadelidende av uklarheter eller ulovligheter, hverken mellom selger og kjøper, eller selger og myndigheter, eller mellom andre parter. En kan ikke selge våpen, farlige stoffer, eksplosiver, amunisjon ol. Vi kan holde selger ansvarlig for eventuelt direkte og indirekte tap vi påføres av selger ved brudd på dette, og andre ting som ikke er i tråd med vilkårene for varer som kan selges gjennom oss.
Bytte og retur av varer
Vår modell er at det er enkelt å selge. Derfor har du, om du ikke er fornøyd med et kjøp, mulighet til å selge videre varen til en rabattert pris i vår returhylle. Pris og vilkår fremkommer i prislisten. Vi tilbyr en teststasjon hvor en kan teste at varene fungerer.
Da er det overflødig å opprettholde en tungdrevet og komplisert ordning med byttemulighet/returmulighet når vi kun formidler et salg mellom selger og kjøper. Vi har derfor ikke anledning til å ta tilbake kjøpte varer i form av bytte og retur.
Eventuell klage
Om vilkårene her
Versjon: (V1.0.4 / fra 28.02.2025)
Disse vilkårene regulerer kjøp og salg gjennom markedsplassene/kanalene tilknyttet "lupn", og gjelder for både digitale markedsplasser og i fysiske «Lupn»-butikker.
Merk spesielt:
-
Vilkårene gjelder for alle fremoverforhold fra datoen som er oppgitt og frem til nye vilkår annonseres her og erstatter foregående versjon.
-
Det er vilkårene pr. bookingtidspunkt som gjelder.
-
Forlengelse av bookinger anses som avtalt på nye, fremovergjeldende vilkår.
-
Kunden må orientere seg om eventuelle endringer i vilkår før en forlenger.
-
-
Vi kan endre vilkår og priser for kommende bookinger med 21 dagers varsel.
-
Varsles utelukkende til eposten som er brukt til booking.
-
Bookingen kan da fritt kanseleres av "selger" i 7 dager fra varselet.
-
Dersom bookingen ikke kanseleres innen denne fristen anses de nye vilkårene som akseptert.
-
-
Alle selgere er ansvarlig for at sitt salg er innenfor gjeldende lover og regler, og rapporteres og registreres iht kravene som gjelder for den enkelte.
-
Vi vil gi myndigheter innsyn i informasjon de har hjemlet tilgang på, uten varsel til kunde dersom dette ikke kreves av regelverket
-
Prislisten og eventuelt andre dokumenter under vilkårene, anses som en del av vilkårene hvor justeringer håndteres likt.
Tilgang til salgsplass i butikken/våre kanaler:
For tilgang til å selge i våre kanaler må:
-
Kunden/selger være opprettet med systembruker og registrert med riktig informasjon i systemene våre
-
Normalt med den informasjon det er tilrettelagt for i "wecircle" og eventuelle andre systemer
-
-
Varen være tilknyttet en salgsplass/booking (kommende, aktiv eller avsluttet).
-
Varer solgt utenom aktiv booking vil håndteres annerledes, og selges med høyere provisjon iht. prislisten, frem til de tas ut av salgskanalen iht. rutine
-
Normalt kan kun nye varer legges opp under en kommende eller pågående salgsperiode
-
"Salgsplass" kan enten være en definert periode med tilgang til et område forbeholdt en selgers varer, eller til et område hvor butikken administrerer varer fra flere selgere samtidig.
Systembruker:
-
Dersom en har en eksisterende bruker i bookingsystemet benyttes denne for nye bookinger.
-
Dersom en ikke har en eksisterende bruker i bookingsystemet opprettes denne før eller i forbindelse med første booking
Nødvendig minimim av informasjon:
-
Riktig navn (fornavn, etternavn)
-
Riktig adresse (gate, sted)
-
Riktig telefonnummer
-
Riktig epost-adresse
-
Riktig kontonummer (forutsetning for at salgsoppgjør kan overføres til konto
Informasjonen må være riktig, og kunden må ajourholde informasjonen ved endringer. Se hvordan vi forvalter personinformasjon og personvern her
Angrerett og reklamasjon
Salgsplass booket i selvbetjeningsløsninger utenfor butikken/fast utsalgssted kan benytte angrerett i 14. dager fra reservasjonen. Dersom det er mindre enn 14. dager til leiestart fra din booking ble bekreftet, vil angreretten være ansett som fraskrevet.
Heving av kjøpet/kansellering av bookingen gjøres på hei@lupn.no, og en må ta kontakt med oss innen fristen for å heve kjøpet og få refundert beløpet.
Omsetningsleie, hylleleie, varer og tjenester
Salg gjennom våre kanaler er priset iht. gjeldende prisliste.
-
Prislisten angir våre løpende priser, avgifter til myndighetene ol.
-
Prislisten er tilgjengelig på www.lupn.no/prisliste og oppslag i butikk.
-
Vi skiller mellom plassleie, omsetningsleie, tilvalg, produkter og tjenester for tilgjengelig for "selgere"
-
Dersom annet ikke er spesifisert, så er oppgitte priser inklusive eventuell merverdiavgift etter gjeldende sats
-
Vi justerer løpende på hva vi tilbyr, og kan fritt og uten varsel velge å ta bort tilbud som vi ikke ønsker/kan tilby fremover for alle ikke-bekreftede bestillinger
-
Prislisten reguleres, og kan endres, likt som øvrige vilkår.
-
Prisberegningen er basert på prislisten. Ved avvik til prislisten vil vi fritt kunne belaste tilsvarende det underbetalte mot selgers "saldo", og overtrekk kan behndles som øvrige fordringer.
Avvik fra normale vilkår:
Vilkårene gjelder for alt som ikke uttrykkelig er avvikende her eller gjennom markedsføring bekreftet av daglig leder
Forhåndsgodkjente avvik:
-
Der en har felleshyller med salg av umerkede varer, som løsvekt- og veievarer (skruer og beslag ol.) og hvor en ikke kan identifisere den individuelle eieren/selgeren, vil salgsinntekten løpende tilfalle den som har hatt sine varer i butikken lengst, slik at de får sin vare solgt først.
-
Der det er avtalt høyere provisjon mot ingen/lavere plassleie gjelder:
-
Provisjon påløper når varen selges, eller hentes ut usolgt.
-
Det kan være forskjell på provisjon for solgt vare og usolgt vare.
-
Provisjon belastes kundekontoen til selger. Underdekning/ overtrekk behandles etter vilkårene her.
-
-
Vi kan etter avtale tillate andre former for salgsplass, som f.eks.
-
Større salgsplass i butikken
-
salgsplass i lokalet
-
Ansvarsfraskrivelse
Den som selger gjennom vår løsning bærer alt ansvar ved sitt salg, og kjøper bærer alt ansvar fra transaksjonen er fullført gjennom POS/kassesalg eller tilsvarende transaksjon. Alle varer utstilles i butikken for eiers regning og risiko, og er fullt og helt eiers ansvar til salgstransaksjon og eierskap overføres til kjøper.
Selger står selv ansvarlig ovenfor myndigheter for å sikre nødvendig og riktig rapportering og registrering av enkeltsalg og samlet salgsvirksomhet der det kreves.
Vi skal ikke gjøres til part i, eller være direkte og indirekte skadelidende av, varer for salg i kanalene våre eller transaksjoner som bryter norsk lov. Dette gjelder også for forhold som normalt oppfattes som uetisk eller på annen måte kan påføre oss et urimelig omdømmetap for oss.
Varer kan kun presenteres for salg og omsettes i våre kanaler dersom selger vet at:
-
Det utvilsomt og ubestridt eies av selger, og tidligere kun har vært omsatt lovlig.
-
Det er lovlig omsettelig i Norge, og kan omsettes uten spesielle tillatelser, innretninger i butikk eller annen ekstrainnsats for å omsettes lovlig
-
Varen ikke krever tillatelser, sertifikater, minstealder el. hos kjøper, som vi må håndtere/håndheve i salgstransaksjonen
-
Varen er CE-merket eller ha tilsvarende merking/sertifisering som sikrer at varen samsvarer med det som er omsettelig som nyvarer i Norge
-
Egenproduserte ting (hobby/privatsalg) og modifiserte ting krever informasjon/dokumentasjon til kjøper om det som kreves for sikker bruk og vedlikehold. Selger må selv vurdere sikkerheten ved det den produserer/modifiserer og eventuelle bøtende tiltak som kjøper bør gjøre.
-
Egenproduserte ting i næring (produsert for videresalg) må ha normal vareinformasjon og emballering iht. krav eller norm.
-
Varen kan ikke ha mangler som gjør de ubrukelige til det de presenteres som, og ikke i noen tilfeller selges med skjult skade som kan påføre skade på personer og eiendom.
-
En kan uansett aldri omsette det som er tyvegods, piratkopi, plagiat, skatte-/avgiftsunddratt, eller andre ting som krenker lover og regler, eller en 3.parts eierskap, åndsverk, og rettighet.
Vi vil samarbeide med politi og andre myndigheter i deres arbeid. Der de har hjemmel til informasjon vi har, eller til å beslaglegge varer som oppbevares av kunder i våre kanaler, kan dette skje uten å informere kunden.
Selger bærer alt ansvar for mislighold av vilkårene ved egen aktivitet og bruk av våre kanaler og tjenester. Dette gjelder både for handel mellom "selger" og "kjøper", og forhold mellom "selger" og myndigheter, eller "selger" og "andre 3. parter". Vi kan holde selger ansvarlig for eventuelt direkte og indirekte tap vi påføres av selger ved brudd på vilkårene.
Bytte, retur av varer og reklamasjon på kjøpt vare
Vår modell er at det er enkelt å selge. Derfor har vi generelt ikke returrett på kjøp. Men, vi må av markedshensyn ha noen løsninger som gir kjøpere tilstrekkelig trygghet og fleksibilitet til at vi kan ha relevante salgskanaler for selgerne våre.
Generelt så forutsetter vi at alle oppfører seg etter god skikk og bruk for en gjensidig nyttig handel mellom selger og kjøper. Ved vesentlig feilinformasjon, tydelig illojal oppførsel eller andre forhold hvor en mistenker at selger eller kjøper har opptrådd urimelig, så oppfordrer vi til å løse dette i de tvistemulighetene samfunnet har definert for dette. Både selger og kjøper står fritt til å anmelde forhold og søke erstatning som de mener de kan ha rett på. Vi forholder oss for hele vårt virksomhet og all handel mellom kunder til norsk rett og lokal rettsintans der vi har adresse.
Selger erklærer ved å presentere ting for salg i våre kanaler
-
at salget skjer iht. vilkårene
-
at de har utført sin plikt til å undersøke ting før salg
-
at de har påpekt relevant informasjon som kjøper bør kjenne til i varebeskrivelse og på notatlapper el.
-
at de opplyser riktig i informasjon om varen
-
at de bærer det ansvaret som pålegges selger gjennom lover og andre reguleringer av handel med/salg til privatpersoner
-
at det ikke er skjulte feil og mangler som selger kjenner til, eller normalt burde kjenne til
-
at de skal kontakte kjøper som reklamerer og at de skal ta tak i reklamasjonen for å løse denne sammen med kjøper. Vi er ingen part i dette, og selger må forholde seg direkte til sin motpart i saken.
Kjøper erklærer ved å kjøpe ting i våre kanaler at
-
at salget skjer iht. kjøpsvilkårene som er tilgjengelig i alle våre kanaler
-
at vi kun er kommisjonær i handelen, og at handelen skjer mellom selger og kjøper
-
at vi kun formidler kjøpers informasjon til selger ved en reklamasjon eller informasjonsbehov, og at selger er ansvarlig for å ta kontakt med kjøper for å avklaringer og håndtering av evt. reklamasjon. Vi er ingen part i dette, og kjøper må forholde seg direkte til sin motpart i saken.
-
at de kjøper ting i butikken "AS-IS", eller så langt lovverket ikke gir rom for å begrense selgers ansvar
-
at de er gitt mulighet til å undersøke det tilstrekkelig før det tas ut av butikken
-
at det ikke er generell rett til å returnere ting som er kjøpt
Klage og reklamasjon hånteres normalt direkte mellom selger av varen og kjøper av varen, og normal flyt for dette er slik:
-
Kjøper kontakter oss med klage
-
normalt via epost til hei@lupn.no, med både beskrivelse av klagen og kontaktinformasjon
-
-
Vi formidler dette til selger
-
Vi videresender eposten fra kjøper aktuell selger
-
-
Selger svarer tilbake direkte til kjøper
-
Vi ønsker kopi av dette svaret til hei@lupn.no for å kunne avslutte saken
-
Derfra har ikke lupn.no noen rolle i klagen, og kan ikke være part i en eventuell konflikt. Dersom selger og kjøper enes om å reversere kjøpet, eller gi delvis refusjon på kjøpesum, så kan selger be oss om å
-
Ta varen i retur og oppbevare denne til selger henter den
-
Utbetale beløpet som selger skal refundere til kjøper, dersom selger har dekning for dette på sin "kundekonto"
-
Vi reversere (deler av) den opprinnelige transaksjonen
-
Mindre beløp utbetales kontant (avhenger av kontantbeholdning)
-
Større beløp via kontooverføring
-
Opprinnelig provisjon refunderes ikke og belastes selger
-
Men, det er av alle parter lagt til grunn noen ordninger for å forenkle administrasjon og for å sikre at kanalene våre er relevante for markedet, og kan dekke både selgere og kjøperes minimumsbehov:
-
Defekte varer/varer med tydelig funksjonssvikt og store avvik fra det det er presentert som av selger, kan tas i retur
-
innenfor 24 timer fra kjøp / klokken 12:00 første åpningsdag dersom fristen treffer på en dag kanalen er stengt
-
Salget reverseres og returen belastes selgers "kundekonto". Provisjon på det opprinnelige salget refunderes ikke.
-
Kunde må sannsynliggjøre at skaden/avviket eksisterte når varen ble solgt, og at det ikke var påregnelig at en oppdaget det ved en normal inspeksjon før kjøp.
-
Reklamasjoner etter fristen, reklamasjoner med stort økonomisk omfang (over 1000,-) og reklamasjoner der en ikke kan vite om skaden kan ha skjedd etter kjøpstransaksjonen må håndteres direkte mellom kjøper og selger.
-
-
Vi tillater at alle varer som er betalt, men ikke tatt ut av butikken, kan tas i retur innenfor 36 timer.
-
Det returnerte produktet kan, om selger har avsluttet sin opprinnelige salgsplass, selges uten plassleie og med avtalt provisjon i butikkens felleshyller i 3 salgsdager.
-
Salget reverseres og returbeløpet belastes selgers "kundekonto". Provisjon på det opprinnelige salget refunderes.
-
Kjøper får tilgodebevis på beløpet tilsvarende prisen for det returnerte
-
-
Alle varer kjøpt hos Lupn kan "reselges" innen 14 dager
-
En må fremvise kvittering for kjøpet og varen må ha opprinnelig varemerking tilgjengelig
-
Kjøper kontakter butikken for å få tildelt salgsplass. Det betales ikke plassleie for resalg, men det påløper standard provisjon.
-
Kjøper må registreres som selger i systemet, og våre vilkår for selgere gjelder for salget
-
Resalg må avtales innen 14 dager fra kjøp, og en kan ha varen for Resalg i våre felleshyller i opp til 8 uker, når reservasjonen utløper.
-
Selger bestemmer selv pris for varen som reselges, og kan både øke salgsprisen og redusere den ift. det den selv betalte.
-
I LEIEPERIODEN
Dersom en har egen salgshylle
Før leiestart:
-
Du registrerer deg (første gang) eller logger inn
-
Du booker egen hylle iht ønsker å tilgjengelighet
-
Du registrer varene du ønsker å selge via "butikken min" / selgerportalen
-
Du klargjør varene for salg, f.eks. ved å rengjøre, istandsette, teste, ta bilder ol.
-
Når du skal innrede deg i din salgshylle
-
Kom 1 time før stengetid dagen før leieperiodens start, eller senest innen stengetid første dag av din salgsperiode
-
henvend deg i kassen for informasjon og materiell. Husk legitimasjon
-
merk varene med prislapper, størrelsesmerking, alarmbrikker ol.
-
Innred deg i hyllen (iht retningslinjene). Husk at en ryddig hylle selger bedre enn en overfylt hylle. Merk hyllen med obligatorisk og valgfrie oppslag. En kan ha oppslag iht retningslinjene.
-
Dersom en ikke har tatt i bruk hyllen en har booket innen første åpningsdag i bookingperioden forbeholder vi oss retten til uten varsel å leie ut hylleplassen til noen andre. Dette gir ikke rett til refusjon.
-
Du skal kun plassere ting på din egen hylle.
Underveis i leien
-
Du kan følge med i selgerportalen "butikken min" og se hvor mye som blir solgt. Dersom du ønsker å fylle på, registrerer du varene inne i portalen og henter prislapper og fyller på med varer i butikken. Du kan selv skrive ut prislapper med registrerte varer i butikken i selvbetjenings-området.
-
En kan lage klar en kasse med varer som vi henger opp for deg dersom det blir lavt varetrykk. Disse må være ferdig klargjort og priset, og legges i en egen kasse tilhørende din salgshylle.
-
Du overvåker varetrykket i hyllen din og bestemmer selv hvordan og når du fyller på varer
-
Du styrer selv priskampanjer og merker hyllen med tilbud
-
Står en hylle tom i mer enn en en åpningsdag kan vi fritt leie ut hyllen til andre uten refusjonsmulighet for resterende opprinnelige leieperiode
-
Ved særlig lavt varetrykk i hyllen kan varene flyttes til felleshyller og vi fritt leie ut hyllen til andre uten refusjonsmulighet for resterende opprinnelige leieperiode. Det påløper ikke ny leie for plass i felleshyllene innenfor den opprinnelige leieperioden.
-
Vi kan fritt flytte varer fra hyller til kampanjeområder, som enten er tema/sesongbasert, ifm. display og vindusutstilling eller andre grunner som kan stimulere et bedre salg
-
Vi har rett til å fjerne varer uten varsel hvis de er feilplassert eller ikke møter vilkårene for varer som kan selges gjennom oss
-
Vi har har rett til å fjerne varer som er illeluktende, hullete, skitne eller uhygieniske uten varsel.
-
Det er ikke tillatt å drive markedsføring av eksterne varer gjennom hylleplassen uten tillatelse.
Etter leien
-
Nedpakking og fraflytting må skje senest 1 time før stengetid på leieperiodens siste dag.
-
Når du skal pakke ned hyllen din må du ha med legitimasjon og kontakte kassen før du starter.
-
Vi kan pakke ned hyllen din for deg for et tjenestetillegg iht prislisten
-
Hyllen skal være helt fri for varer, og en skal tørke over den med støvklut og overflatedesinfeksjon.
-
Dersom hyllen ikke er ferdig nedpakket innen fristen vil vi belaste et gebyr iht prislisten, som inkluderer nedpakking.
-
Alle usolgte varer har hentefrist på 7 dager. Deretter har vi retten til varene. Gebyrer belastes selgerkontoen din hos oss eller faktureres dersom det ikke er dekning for påløpt leie.
-
Vi avregner det som er påløpt i leie og kostnader mot dine salgsinntekter og overfører et oppgjør iht vilkårene under «oppgjør». Dersom en henter ut usolgte varer vil det ha egen håndtering.
-
Vi vil automatisk justere din provisjon til 50% fra utflyttingsdag og videre til 100% etter hentefristen for varer som står igjen i butikken, slik at du fortsatt kan oppleve at uhentede ting blir solgt, men da til kostnadsdekning for butikken med den totale provisjonen
Dersom en selger i felleshylle
-
Du registrerer deg (første gang) eller logger inn
-
Du registrer varene du ønsker å selge gjennom vår butikk i selgerportalen "butikken min"
-
Du klargjør varene for salg, f.eks. ved å rengjøre, istandsette, teste, ta bilder ol.
-
Du leverer inn varen i butikk
-
Du følger med på salget ditt i selgerportalen "butikken min"
-
Du registrerer og leverer inn nye varer løpende når du ønsker
-
En kan henge varene på lager i påvente av plass i varehyller. Disse må være ferdig klargjort og priset. Det påløper ikke leie på lagervarer.
-
Du styrer selv priskampanjer, men må varsle oss om varen skal settes over i en hylle for kampanjevarer
-
Vi kan fritt flytte varen rundt i butikkens felleshyller og display
-
Vi har rett til å fjerne varer uten varsel ikke møter vilkårene for hva som kan selges gjennom oss
-
Vi har har rett til å fjerne varer som er illeluktende, hullete, skitne eller uhygieniske uten varsel
-
Henter du ut varer så registrerer du dette i kassen. Det kan påløpe kostnader for dette, avhengig av hvilken salgsordning du har.
Etter leien
-
Alle usolgte varer har hentefrist på 7 dager. Deretter har vi retten til varene. Gebyrer belastes selgerkontoen din hos oss eller faktureres dersom det ikke er dekning for påløpt leie
-
Vi avregner det som er påløpt i leie og kostnader mot dine salgsinntekter og overfører et oppgjør iht vilkårene under «oppgjør». Dersom en henter ut usolgte varer vil det ha egen håndtering. du må påse at alle varer
-
Vi vil automatisk justere din provisjon til 50% fra utflyttingsdag og videre til 100% etter hentefristen for varer som står igjen i butikken, slik at du fortsatt kan oppleve at uhentede ting blir solgt, men da til kostnadsdekning for butikken med den totale provisjonen
Sikkerhet
Når du selger varer hos oss kan du leie forskjellige løsninger for å øke sikkerheten. I noen tilfeller er alarmbrikker inkludert, ellers kan en leie dette. En kan leie salgsplass i skap som er avlåst. Og i noen tilfelle er det låsemulighet for varene. Butikken er utstyrt med videoovervåkning og vi vil normalt anmeldte alt tyveri vil til politiet. Men vi står ikke ansvarlig ved tyveri, ødelagte eller mistede varer. Vi står heller ikke ansvarlig eller erstatningspliktig ved brann eller vannskader.
Eiendomsrett
Den som leier hylleplass har rett til å selge sin eiendel fra standen, innenfor vilkårene for hva som kan selges gjennom oss. Den har samtidig alt ansvaret for eiendelen og den fulle eiendomsretten til varen frem til den selges. Det kan gjennom spesielle vilkår tas pant i varer i butikken som sikkerhet for oppgjør av leie og andre krav. Dette reguleres gjennom eget avsnitt i vilkårene, og vil medføre at en på gitte premisser kan ta over eierskapet til varen når kravet ikke er betalt.
Prismerking
Du registrerer alle varer online i vår selgerportal, og må fylle ut den informasjonen vi angir.
Ved registrering er det viktig med en tydelig beskrivelse av varen, som gir både oss og deg bedre oversikt over varer som er til salgs i butikken. Beskrivelsen skal inneholde merke, størrelse, farge, pris og gjerne andre kjennetegn. Noe informasjon gis i egne informasjonsfelt, noe i tekstfelt.
Alle varer må være merket med prismerke og strekkode som blir utdelt når du sjekker inn for bookingen din eller leverer inn nye varer. Varer som har merknad om feil og avvik på kvalitet skal merkes med informasjon om dette.
Endring av pris og tilbud/kampanjer
-
Ønsker du å endre prisen på en eller flere varer underveis i leieperioden endrer du prisen pi selgerportalen. Deretter må du skrive ut ny prislapp i selvbetjent-området og henge på den aktuelle varen.
-
Det er kun mulig å prise ned varen. Dersom du ønsker å heve prisen, må du legge inn varen på nytt
-
Leier du egen hylle har du mulighet til å velge å prise ned alle varene i hyllen din. Velg rabatt i selgerportalen. Vi registrerer kampanjen din og henger opp oppslag om tilbudet på hyllen din neste dag.
-
Varer som har mistet prismerke eller varer som dukker opp i butikken etter endt leieperiode blir plassert på egen plass. Finner du ikke igjen en vare du har i butikken, så let først her. Disse varene oppbevares i 14 dager og vil deretter tilhøre oss for å fritt donere eller selge varen.
Oppgjør/ leieberegning, kostnader og utbetaling
-
Når vi selger varen din vil vi foreta et oppgjør, og overføre salgssummen fratrukket omkostninger og leie til den kontoen du har angitt. Avregningsperioden og utbetalingstidspunktet varierer etter kundestatus og saldo på selgerkontoen din. Du får dokumentasjon på hva som er solgt og hva som er belastet i perioden til den mailen du har angitt.
-
Din kundesaldo er løpende oppdatert i ditt kontobilde i kundeportalen. Her kan du løpende følge salg og saldo.
-
Avregningsperiodene våre er 30.-15. og 16.-30. hver måned.
-
Da beregner vi omsetning, provisjon og din kundesaldo.
-
Dersom kundesaldo skal utbetales vil det skje på neste utbetalingsdag.
-
-
Oppgjørsdager er 15. og 30. hver måned, eller første virkedag etter dette.
-
På oppgjørsdager utbetales det beløpet som beregnes for den oppgjørsperioden / avregningsperioden som er tilknyttet
-
Det vil si at salg mellom 30. og 15. tidligst utbetales i slutten av måneden, mens salg mellom 16. og 30. tidligst utbetales 15. i påfølgende måned.
-
Du får et bilag for utbetalingen på din registrerte epost.
-
Utbetalingen kommer fra selskapet Eikundarsund AS.
-
-
Saldo til utbetaling beregnes normalt som salgsinntekter fratrukket provisjon og kjøp fra konto for perioden som skal utbetales
-
Vi skiller for mellom
-
"aktive selgere" som fortsatt har løpende salgsplass i butikken og
-
"passive selgere" som har avsluttet sin salgsplass ila forrige avregningsperiode.
-
-
Utbetaling til bankkonto skjer automatisk slik:
-
Aktive selgere får automatisk utbetaling til bankkonto for avregningsperioder som har høyere saldo enn 250,-
-
Passive selgere får automatisk utbetaling til bankkonto for avregningsperioder som har høyere saldo enn 100,-
-
Øvrige kundesaldoer blir stående på din kundesaldo til du ber om oppgjør, men den vil omdannes til tilgodelapp for bruk i Lupn-butikken 6 mnd etter forrige aktivitet på kundekonto. Du vil få tilsendt denne på registrert epost.
-
- En må selv påse at en har korrekt bankkonto registrert for at oppgjøret skal kjøres. Ved mangelfull informasjon vil oppgjøret forsinkes, og kjøres ved første oppgjør etter at nødvendig informasjon er registrert.
- Løpende kundesaldo kan gjøres opp uavhengig av oppgjørsperioder og utbetalingsdatoer slik:
- Du kan til enhver tid kjøpe et gavekort/tilgodelapp for saldoen din i kassen i butikken eller ved å kontakte oss på post@lupn.no
- Du kan få ekstraordinært oppgjør og utbetaling via bankoverføring for et administrasjonsgebyr på 39,-
- Oppgjøret kan ved uforutsette hendelser forsinkes inntil neste ordinære oppgjør uten rett til renter eller kompensasjon
-
Dersom saldoen din går under 0,-vil vi sende en betalingsoppfordring fra systemet. Dersom du ikke har fyllt opp saldoen til 0,- innen 7 dager, så faktureres beløpet med administrasjonskostnad på 39,- og iht. våre betalingsvilkår for fakturering. Du vil ikke kunne hente ut egne varer fra butikken så lenge saldoen er overtrukket.