Vilkår og betingelser
For privatkunders tilgang til å selge gjennom "Lupn"
Om vilkårene her
Versjon: (V1.0.4 / fra 28.02.2025)
Disse vilkårene regulerer kjøp og salg gjennom markedsplassene/kanalene tilknyttet "lupn", og gjelder for både digitale markedsplasser og i fysiske «Lupn»-butikker tilknyttet Eikundarsund AS.
Vilkårene gjelder fra publisering/oppgitt dato, for alle fremoverforhold frem til nye vilkår annonseres her og erstatter foregående versjon.
Prislisten og eventuelt andre dokumenter under vilkårene, anses som en del av vilkårene hvor justeringer håndteres likt.
Pris, prismerke og prisliste
Tjenester (hylleleie mm):
Våre tjenester er priset iht. gjeldende prisliste med mindre det er midlertidige avvik i kampanjer, markedsføring eller pris i priskalkulator ved booking. Prislisten er tilgjengelig på www.lupn.no/prisliste og oppslag i butikk.
Varer vi selger under eget navn:
Varene har individuelle prismerker eller prismerke på hylleplass og på oppslag i butikken. De selges til den prisen vi har definert i kasse-systemet. Dersom varen er manuelt merket med rabatt eller ny pris på merkelapp, så gjelder denne merkingen kun så lenge det er vi som har merket vare. Vi har ingen plikt til å selge til merket pris, dersom de er feilmerket.
Varer solgt i kommisjon for andre:
Varene har individuelle prismerker og selges til den prisen selger har definert i systemet vårt. Dersom varen på merkelappen er manuelt merket med rabatt eller annen pris, så gjelder denne merkingen kun om det samsvarer med den prisen kunden har registrert i systemet, eller med en generell rabatt som selger har satt for sine varer. Feilmerkede varer kan selges til opprinnelig pris, og kunden velger om den ønsker å kjøpe denne til en annen pris enn prismerket tilsier.
Varer uten prismerke og ved feil prismerke:
Varene vi ikke kan spore og gjenfinne, og som ikke har prismerke på varen, kan vi ikke selge. Varen parkeres og selges ikke før vi er sikre på varemerkingen.
Dersom vi ikke er sikre på at prismerket er riktig, så kan vi ikke selge varen. Varen parkeres og selges ikke før vi er sikre på varemerkingen.
-
Det er ulovlig, og likebehandles med nasking/tyveri, dersom en bytter om prislapper i et forsøk på å manipulere hvilken vare som registreres i kassen, hvilken selger som godskrives salget og hvilken pris en betaler for varen. Dette politianmeldes.
MVA
Prisen oppgitt er normalt inklusive mva. der det er relevant. Dersom varepris er oppgitt eksklusiv MVA, spesifiseres dette. Mellom private vil det normalt ikke beregnes mva på salg, men der selger er næringsdrivende og MVA-registrert vil det kunne være relevant. Det gjelder blant annet for flere av varene vi selger under eget navn. Kvitteringen vil gi riktig informasjon om avgift.
Avvik fra normale vilkår:
Vilkårene gjelder for alt som ikke uttrykkelig er avvikende her eller gjennom markedsføring bekreftet av daglig leder
Ansvarsfraskrivelse
Den som selger gjennom vår løsning bærer alt ansvar ved sitt salg, og kjøper bærer alt ansvar fra transaksjonen er fullført gjennom POS/kassesalg eller tilsvarende transaksjon. Alle varer utstilles i butikken for eiers regning og risiko, og er fullt og helt eiers ansvar til salgstransaksjon og eierskap overføres til kjøper. Vi er en kommisjonær som selger varen på vegne av eier/selger gjennom vår infrastruktur for salg. Selger betaler oss for dette.
Selger står selv ansvarlig ovenfor myndigheter for å sikre nødvendig og riktig rapportering og registrering av enkeltsalg og samlet salgsvirksomhet der det kreves.
Vi skal ikke gjøres til part i, eller være direkte og indirekte skadelidende av, varer for salg i kanalene våre eller transaksjoner som bryter norsk lov. Dette gjelder også for forhold som normalt oppfattes som uetisk eller på annen måte kan påføre oss et urimelig omdømmetap for oss.
Varer kan kun presenteres for salg og omsettes i våre kanaler dersom selger vet at:
-
Det utvilsomt og ubestridt eies av selger, og tidligere kun har vært omsatt lovlig.
-
Det er lovlig omsettelig i Norge, og kan omsettes uten spesielle tillatelser, innretninger i butikk eller annen ekstrainnsats for å omsettes lovlig
-
Varen ikke krever tillatelser, sertifikater, minstealder el. hos kjøper, som vi må håndtere/håndheve i salgstransaksjonen
-
Varen er CE-merket eller ha tilsvarende merking/sertifisering som sikrer at varen samsvarer med det som er omsettelig som nyvarer i Norge
-
Egenproduserte ting (hobby/privatsalg) og modifiserte ting krever informasjon/dokumentasjon til kjøper om det som kreves for sikker bruk og vedlikehold. Selger må selv vurdere sikkerheten ved det den produserer/modifiserer og eventuelle bøtende tiltak som kjøper bør gjøre.
-
Egenproduserte ting i næring (produsert for videresalg) må ha normal vareinformasjon og emballering iht. krav eller norm.
-
Varen kan ikke ha mangler som gjør de ubrukelige til det de presenteres som, og ikke i noen tilfeller selges med skjult skade som kan påføre skade på personer og eiendom.
-
En kan uansett aldri omsette det som er tyvegods, piratkopi, plagiat, skatte-/avgiftsunddratt, eller andre ting som krenker lover og regler, eller en 3.parts eierskap, åndsverk, og rettighet.
Vi vil samarbeide med politi og andre myndigheter i deres arbeid. Der de har hjemmel til informasjon vi har, eller til å beslaglegge varer som oppbevares av kunder i våre kanaler, kan dette skje uten å informere kunden.
Selger bærer alt ansvar for mislighold av vilkårene ved egen aktivitet og bruk av våre kanaler og tjenester. Dette gjelder både for handel mellom "selger" og "kjøper", og forhold mellom "selger" og myndigheter, eller "selger" og "andre 3. parter". Vi kan holde selger ansvarlig for eventuelt direkte og indirekte tap vi påføres av selger ved brudd på vilkårene.
Angrerett og reklamasjon
Kjøp ved fjernsalg/utenfor fast utsalgssted kan ha 14. dager angrerett i henhold til norsk lov. Der dette er relevant gis kjøper spesifikk informasjon om rettighet og plikter, samt nødvendig dokumentasjon for å benytte angreretten.
Heving av kjøpet/kansellering gjøres på epost til hei@lupn.no, og en må ta kontakt med oss innen fristen for å heve kjøpet og få refundert beløpet. Returkostnad bæres av kjøper ihht. regelverket.
Bytte / retur av varer
Vår modell er at det er enkelt å selge. Derfor har vi generelt ikke returrett på kjøp. Men, vi må av markedshensyn ha noen løsninger som gir kjøpere tilstrekkelig trygghet og fleksibilitet til at vi kan ha relevante salgskanaler for selgerne våre.
Generelt forutsetter vi at alle oppfører seg etter god skikk og bruk for en gjensidig nyttig handel mellom selger og kjøper. Ved vesentlig feilinformasjon, tydelig illojal oppførsel eller andre forhold hvor en mistenker at selger eller kjøper har opptrådd urimelig, så oppfordrer vi til å løse dette i de tvistemulighetene samfunnet har definert for dette. Både selger og kjøper står fritt til å anmelde forhold og søke erstatning som de mener de kan ha rett på. Vi forholder oss for hele vårt virksomhet og all handel mellom kunder til norsk rett og lokal rettsintans der vi har adresse.
Men, det er av alle parter lagt til grunn noen ordninger for å forenkle administrasjon og for å sikre at kanalene våre er relevante for markedet, og kan dekke både selgere og kjøperes minimumsbehov:
-
Defekte varer/varer med tydelig funksjonssvikt og store avvik fra det det er presentert som av selger, kan tas i retur
-
innenfor 24 timer fra kjøp / klokken 12:00 første åpningsdag dersom fristen treffer på en dag kanalen er stengt
-
Salget reverseres og returen belastes selgers "kundekonto". Provisjon på det opprinnelige salget refunderes ikke.
-
Kunde må sannsynliggjøre at skaden/avviket eksisterte når varen ble solgt, og at det ikke var påregnelig at en oppdaget det ved en normal inspeksjon før kjøp.
-
Reklamasjoner etter fristen, reklamasjoner med stort økonomisk omfang (over 1000,-) og reklamasjoner der en ikke kan vite om skaden kan ha skjedd etter kjøpstransaksjonen må håndteres direkte mellom kjøper og selger.
-
-
Vi tillater at alle varer som er betalt, men ikke tatt ut av butikken, kan tas i retur innenfor 36 timer.
-
Det returnerte produktet kan, om selger har avsluttet sin opprinnelige salgsplass, selges uten plassleie og med avtalt provisjon i butikkens felleshyller i 3 salgsdager.
-
Salget reverseres og returbeløpet belastes selgers "kundekonto". Provisjon på det opprinnelige salget refunderes.
-
Kjøper får tilgodebevis på beløpet tilsvarende prisen for det returnerte
-
-
Alle varer kjøpt hos Lupn kan "reselges" innen 14 dager
-
En må fremvise kvittering for kjøpet og varen må ha opprinnelig varemerking tilgjengelig
-
Kjøper kontakter butikken for å få tildelt salgsplass. Det betales ikke plassleie for resalg, men det påløper standard provisjon.
-
Kjøper må registreres som selger i systemet, og våre vilkår for selgere gjelder for salget
-
Resalg må avtales innen 14 dager fra kjøp, og en kan ha varen for Resalg i våre felleshyller i opp til 8 uker, når reservasjonen utløper.
-
Selger bestemmer selv pris for varen som reselges, og kan både øke salgsprisen og redusere den ift. det den selv betalte.
-
Klage / reklamasjon på kjøpt vare
Selger erklærer ved å presentere ting for salg i våre kanaler
-
at salget skjer iht. vilkårene
-
at de har utført sin plikt til å undersøke ting før salg
-
at de har påpekt relevant informasjon som kjøper bør kjenne til i varebeskrivelse og på notatlapper el.
-
at de opplyser riktig i informasjon om varen
-
at de bærer det ansvaret som pålegges selger gjennom lover og andre reguleringer av handel med/salg til privatpersoner
-
at det ikke er skjulte feil og mangler som selger kjenner til, eller normalt burde kjenne til
-
at de skal kontakte kjøper som reklamerer og at de skal ta tak i reklamasjonen for å løse denne sammen med kjøper. Vi er ingen part i dette, og selger må forholde seg direkte til sin motpart i saken.
Kjøper erklærer ved å kjøpe ting i våre kanaler at
-
at salget skjer iht. kjøpsvilkårene som er tilgjengelig i alle våre kanaler
-
at vi kun er kommisjonær i handelen, og at handelen skjer mellom selger og kjøper
-
at vi kun formidler kjøpers informasjon til selger ved en reklamasjon eller informasjonsbehov, og at selger er ansvarlig for å ta kontakt med kjøper for å avklaringer og håndtering av evt. reklamasjon. Vi er ingen part i dette, og kjøper må forholde seg direkte til sin motpart i saken.
-
at de kjøper ting i butikken "AS-IS", eller så langt lovverket ikke gir rom for å begrense selgers ansvar
-
at de er gitt mulighet til å undersøke det tilstrekkelig før det tas ut av butikken
-
at det ikke er generell rett til å returnere ting som er kjøpt
Ved avvik på dette, eller at varen tydelig har en mangel som er forsøkt skjult el. så vil vi anbefale å reklamere/klage. Klage og reklamasjon hånteres normalt direkte mellom selger av varen og kjøper av varen, og normal flyt for dette er slik:
-
Kjøper kontakter oss med klage
-
normalt via epost til hei@lupn.no, med både beskrivelse av klagen og kontaktinformasjon
-
-
Vi formidler dette til selger
-
Vi videresender eposten fra kjøper aktuell selger
-
-
Selger svarer tilbake direkte til kjøper
-
Vi ønsker kopi av dette svaret til hei@lupn.no for å kunne avslutte saken
-
Derfra har ikke lupn.no noen rolle i klagen, og kan ikke være part i en eventuell konflikt.
Dersom selger og kjøper enes om å reversere kjøpet, eller gi delvis refusjon på kjøpesum, så kan selger be oss om å
-
Ta varen i retur og oppbevare denne til selger henter den
-
Utbetale beløpet som selger skal refundere til kjøper, dersom selger har dekning for dette på sin "kundekonto"
-
Vi reversere (deler av) den opprinnelige transaksjonen
-
Mindre beløp utbetales kontant (avhenger av kontantbeholdning)
-
Større beløp via kontooverføring
-
Opprinnelig provisjon refunderes ikke og belastes selger
-
Varer solgt av oss i eget navn håndteres av praktiske formål med lik returmulighet, med mindre noe annet eksplisitt fremkommer i markedsføring ol.
Kameraovervåkning og varesikring
Butikken er utstyrt med videoovervåkning for å kunne ivareta nødvendig sikkerhet. Opptak oppbevares i tråd med våre retningslinjer og personvernregulering.
Varer kan være merket med synlig og usynlig varemerking.
Vi tillater ikke vesker/poser/sekker mm. i prøverom. Vi anmoder alle kunder om å sette fra seg dette i lukeskap for trygg oppbevaring, og ber om at poser/vesker mm. som er tatt med rundt i butikken uopfordret vises frem til betjeningen før en forlater butikken.
Tyveri mm.
Alle forsøk på, eller gjennomførte, tyveri/nasking vil politianmeldes.
Det er ulovlig, og likebehandles med nasking/tyveri, dersom en bytter om prislapper i et forsøk på å manipulere hvilken vare som registreres i kassen, hvilken selger som godskrives salget og hvilken pris en betaler for varen.
Eiendomsrett
Den som leier hylleplass har rett til å selge sin eiendel fra standen, innenfor vilkårene for hva som kan selges gjennom oss. Den har samtidig alt ansvaret for eiendelen og den fulle eiendomsretten til varen frem til den selges. Det kan gjennom spesielle vilkår tas pant i varer i butikken som sikkerhet for oppgjør av leie og andre krav. Dette reguleres gjennom eget avsnitt i vilkårene, og vil medføre at en på gitte premisser kan ta over eierskapet til varen når kravet ikke er betalt.
Den som kjøper en vare overtar eiendomsretten så snart betaling er gjennomført.