å spørre
spør
spurte
har spurt
spør!
En nytt konsept
gir naturlig
mange spørsmål.
​
Her samler vi svar
på det dere lurer på
Ofte stilte spørsmål
Butikken har 3 "avdelinger"
- Barn: Klær, tilbehør, sko, leker, sport, bøker, utstyr ol. til barn 0-16
- Voksen: Klær, tilbehør, sko ol. til voksne (16+)
- Ting og tang: Alt til hus, hjem, hobby, sport, garasje ol. får plass her.
Varene selges enten i hyller som folk leier for å samle sine salgsvarer, eller felleshyller hvor varene spres i butikkens felleshyller for å passe sammen iht. sorteringen vår.
Egne hyller gir muligheter og fordelen av å kunne påvirke salget positivt (ved å lage en ryddig hylle, reklamere med en lik pris for alt eller andre ting som gjør at en positivt skiller seg ut). Felleshyller gir mindre ansvar for oppfølging underveis.
Standardhyller
- Hyllen er 75 cm bred og 200 cm høy. Her kan en tilpasse hyllen sin med flere hyller, flere heng el., avhengig av hva en selger og i hvilken avdeling.
Plusshyller
- Hyllen er dobbel (2*75cm) og 200 cm høy. Her kan en ha noe hengende og noe på hyller, eller en kan ha andre oppsett ut fra hva en selger. De ligger godt synlige og godt opplyst, med god synlighet ut i butikken. De har en litt roligere, grønn bakgrunn da de ligger langs vegg.
Felleshyller:
- Felleshyller i alle 3 avdelingene, hvor vi organiserer innholdet. Vi endrer butikken løpende i tråd med varene som er i butikken, varetrykk og antall selgere med ting i felleshyller, og det vi ellers ser gir bedre salg for butikken og selgere totalt. En kan ikke påvirke eget sal ut over at en kan sørge for å ha en mest mulig salgbar vare, som er både hel, pen og ren, og at prisen er riktig i kjøpers øyne.
Temahyller:
Hyller, stativer og torg som vi i butikken administrerer og hvor vi håndplukker ting fra hele butikken som er relevante:
- Stormote (XXL+)
- Egersund Fayance
- Vinatge
- Leker
- Verktøy
- Bokhylle
- Sportstøy
- Sesongtorg:
- Barnehagestart (Dresser, ull, klær ol. som er aktuelt i august/september)
- Juletorg (pynt, klær, gaver ol som er aktuelt i desember)
Bedrifter kan selge varer hos oss, og booker plass i bookingmodulen eller via direkte avtale med butikken på hei@lupn.no
Bedrifter kan f.eks. selge
- (egenprodusert) lokalmat
- overskuddsvarer fra egen butikk og lager
- feilvarer/b-varer, partivarer ol.
- brukte ting, reparerte ting mm.
- bo, som konkursbo, flyttebo ol.
- utrangert inventar ol.
- overskudd fra prosjekter
Hos Lupn bestemmer selgerne prisene selv!
Dette gir våre selgere full kontroll over hva de ønsker å få for sine ting. Noen av våre selgere vet nøyaktig hva de vil ha for å selge sine varer. Noen ser på finn og andre markedsplasser. andre tenker bruktbutikk-priser og loppemarked. Og noen er flinke til å tenke hva de tror noen er villige til å betale ila. den perioden de skal ha varen i butikken.
Vi har samlerobjekter og antikviteter som har riktig pris, selv om mange synes det kan være høyt. Og vi har merkeklær som er så rimelige at det er et alt for godt kjøp.
Men pris har mye å si på hvor fort og hvor mye en selger kan selge. Og prisen på liknende ting i butikken bestemmer hvor mye andre selgere selger før du selger din ting.
Vi ber selgerne våre om å ikke overprise, og vi har flere og flere varer hvor vi har funnet gode priseksempler som hjelper folk til å prise riktig. Vi ber de også om å ikke underprise, da ingen er tjent med at prisene ødelegger et bruktmarked som skal være en fungerende løsning for både selgere og kjøpere.
Så har forskjellige kunder forskjellige referanser og preferanser. Derfor vil alltid noen reagere negativt på en pris som andre reagerer positivt på. Spesielt på spesielle og unike ting er det ikke sikkert det er riktig med en pris som er så lav at den første som går forbi kjøper den, og en kan gjerne vente litt på den riktige kjøperen når en skal ivareta en rettferdig pris på f.eks. samlerobjekter el.
Nyvarer kommer alltid inn i bildet når en snakker om bruktpriser. Noe er merkeklær, noe er kjedebutikk-varer og noe er lavpriskjede. Og noe er ofte på salg, mens noe er aldrig på salg. Derfor er det relevant å se hva det har kostet nytt, og hva det koster nytt. For de fleste ting forventer de fleste kjøpere at det er rimeligere enn tilsvarende nyvare
Vi har også selgere som kanskje ikke er klar over at deres gjenstand kunne vært like billig når den er ny. Denne fleksibiliteten skaper et spennende marked for både selgere og kjøpere, og gjør det enkelt og lønnsomt å håndtere både salg og kjøp på Lupn!
OBS! Klippekort fases ut, og er stengt for nysalg fom. mars 2025. Fremover vil enkeltvarer kunne selges i felleshyller gjennom et løpende abbonnement på salgsplass.
Klipperkort fungerte slik:
Mange ønsker å selge noe innimellom, fremfor å selge mye på en gang gjennom en egen stand. Derfor har vi laget en ordning for å selge varer enkeltvis - vi kaller det "enkeltvarer" og en selger disse i våre "felleshyller".
For å selge enkeltvarer i felleshyller trenger du et "klippekort".
Klippekort kjøper du etter behov, i intervallene 20-200-2000 ting, hvor størst klippekort har lavest stykk-pris.
Klippekortet varer i 1 år fra kjøpsdato. Da har du et år på å bruke det opp.
Du kan ha opp til alle klippene i butikken samtidig, eller bruke de når du ønsker fordelt ut over salgsperioden for klippekortet
Slik telles klipp:
- Salgsperiode pr. klippekort: En kan ha varer i butikken fra startdato på klippekortet til sluttdato på klippekortet
- Salgsperiode pr. vare: En vare kan stå for salg i butikken så lenge du ønsker innenfor det året klippekortet gjelder, men det telles klipp pr. 28 dager varen står i hyllen. Det vil si at en vare som står i 11 uker teller 3*klipp, og en vare som står i 13 uker teller 4* klipp.
- Størrelse: Jo større ting, jo flere klipp (pr. 28 dager). Du kan selge noe vanlig som en vase, en bok, en genser el. til 1 klipp. Større ting som et maleri, en taklampe, et par ski telles 2-4 klipp. Møbler og andre store ting avtales individuelt, men teller fra 5 klipp og oppover (pr 28 dager).
1 klipp:
- Lette plagg
- Bøker, DVDer, CDet ol.
- Kopper, tallerker ol.
2 klipp:
- Jakker, dresser, lange kjoler mm
- Lamper
3 klipp:
- Ski
-
4 klipp:
-
5 klipp:
- Stuebord, stoler,
- Sykkel
- Barnevogn
6 klipp +:
- Spisebord
- Klesskap
-
Reelt antall varer pr klippekort: Hvor mange varer du kan selge på klippekortet avhenger av hvor store ting du har for salg (klipp pr størrelse) og hvor lenge de står for salg i butikken. Unike varer er derfor noe annet enn antall klipp, men en kan ved raske salg og små ting strekke klippekortet til maks det antall unike varer som er avtalt. Vi betaler full husleie for arealet vi har, og større ting og ting som står lenge i butikken har tilsvarende høyere kostnader for oss - derfor er logikken at det en betaler for salgsplass henger sammen med hvor lang omsetningstid varen har og hvor mye plass den krever i butikken.
Gode tips for å la klippene vare lengs mulig:
- Ikke overpris varen, men finn en pris som passer med din ambisjon og det du kan regne med en kunde som er innom i perioden vil kunne betale - Jo høyere pris, jo lengre omsetningstid. Se gjerne også hva andre selger tilsvarende ting for i butikken. Spesielt større ting bør derfor prises for å selge innenfor 28 dager, eller så bør du ha inntjening nok ved salg til å forsvare flere klipp brukt.
- Samle småting i passende pakker (f.eks. service, som kan selges samlet fremfor enkeltvis) - da teller pakkens størrelse og ikke antall deler i pakken)
- Spill på sesonger og trender - kundene generelt tenker på den sesongen som er eller er på vei. Derfor er det vanskeligere å få et raskt salg utenfor sesong, og enklere å få til et raskt salg i sesong.
- Rengjør og forbered tingene for salg
Hvorfor minst 20 klipp?
På grunn av kostnadene våre med å administrere salget, har vi satt et minimum på 20 ting pr år, samt at salgsoppgjør ikke kommer før en har kommet over en viss salgs-saldo. Ønsker du full frihet og hyppigere oppgjør, så anbefaler vi å heller leie egen hylle.
Det er teknisk mulig å registrere flere produkter enn klippene en har, men selger har et ansvar for å ikke registrere flere varer enn det som er avtalt. Dersom noen går over avtalt antall klipp/varer, så vil butikken utvide med et nytt tilsvarende klippekort og belaste selgerkonto for dette. Varer som går over avtalt klipp vil også flyttes over til den påfølgende bookingen. Dette følger av avtalen med selger gjennom vilkårene.
Alle butikker er i utgangspunktet utsatt for tyveri og nasking. I tillegg er det varer som kan forsvinne på andre måter. Det er ting vi ikke kan komme utenom, men vi har et løpende bevisst forhold til å begrense dette til et minimum.
Nasking og tyveri er alt fra illojale selgere som bevisst sniker ut varer eller setter sin prislapp på andres varer, til kunder som stjeler og nasker ved bla. å bytte om merkelapper for å få noe som koster mer for mindre.
I tillegg kan ting gå i stykker, både som en følge av uhell i butikken og som en følge av at kunder er litt hardhendte når de prøver og tester kvaliteten på ting.
Noe bare forsvinner, gjerne fordi de mistet prislappen sin og selger aldri sjekket stativet hvor slike ting henges i påvente av identifisering. Eller for de ved et uhell fulgte med en annen selgers ting ved utsjekk, at de ble solgt feil (f.eks. der det presenteres som et sett, men skulle vært solgt enkeltvis) el.
Vi har nok mindre problem med tyveri enn andre butikker, og vi har gjort flere tiltak for at det ikke skal bli noe problem. I tillegg opplever vi at våre selgere har mindre "tap" ved å selge hos oss enn ved å selge på nett, hvor svindel er utbredt og økende. Vi opplever derfor at selgeres varer generelt er trygge i vår butikk
Selgere anbefales å:
- Alarmere utsatte ting (vi har mange alarmbrikker, og det er det enkelt-tiltaket som virker best)
- Plassere utsatte ting i låsbart salgsmonter
- Regelmessig sjekke stativ for ting som har mistet merkelappen sin
- Gi varene sine tydelige gode navn med karakteristika som vi kan søke de opp på når de mister merkelappen sin
- Passe på hvordan en henger opp og stiller ut tingene sine
- Passe på at betjeningen får informasjon nok til å kontrollere at varesalget blir riktig i kassen (f.eks. hva som selges samlet eller om det er pris pr. stk)
Vi ønsker å beholde den gode stemningen med hyggelig kunder og selgere, og ønsker å bygge sikkerheten på andre ting enn mistenksomhet. Derfor er tiltakene subtile og vi har få påtrengende tiltak.
Det er flere grunner til at vi ikke kan erstatte ting som "forsvinner" (iht. vilkårene):
- Vi kan ikke vite om selgeren selv har tatt varen med hjem, eller aldri satt den inn i butikken. Det ville gjort oss svindelutsatt fra en annen side, spesielt da det ville vært vanskelig å finne den riktige verdien
- Varen kan komme bort utenom tyveri, enten midlertidig eller permanent. Det ville derfor vært vanskelig å skille på tapte varer og eventuelt stjålne varer. Tapte varer klarer vi normalt å spore opp dersom selger har fulgt vår anbefaling for merking av varen. Vi ser at ikke alle følger anbefalingen og at det derfor ville blitt mange vurderinger om hvorvidt den enkelte ting skulle erstattes.
- Leie og provisjon er beregnet med tanke på kostnadene ved butikkdriften uten kompensasjon for bortkomne varer - det ville vært langt dyrere om vi skulle ha tatt inn slike kostnader i prisene
- Standardvilkårene i markedet er like på tvers av alle som driver tilsvarende som oss
- De fleste av våre selgere ønsker denne modellen, og aksepterer en risiko for noe svinn
Noen av våre tyveriforebyggende tiltak (det er i tillegg noen tiltak vi ikke offentliggjør her for å ivareta sikkerheten):
Lukeskap for poser, sekker og vesker:
Vi har lukeskap som kunder kan benytte til å oppbevare sine bagger, poser ol. mens de handler i butikken. Vi skilter at en ikke ønsker vesker/bagger/poser i butikk
Vi scanner ut alle varer som selgere sjekker ut:
Da finner vi varer som de har glemt å hente, hva som er midlertidig bortkommet og om de eventuelt har fått med seg andre sine varer.
Lokalets utforming og synlighet:
Hylleløsningen, oppsettet mm. er laget for å gi økt synlighet gjennom butikken. I tillegg er det løpende vurderinger om å ominnrede for å øke dette ytterligere.
Ansatte:
Vi har i perioder ekstra bemanning for å kunne være rundt i lokalet, og vi har rutiner som sørger for å øke sikkerheten mtp. tapte og stjålne varer dersom en ser tendenser til økende problem.
Kameraovervåkning:
Butikken har kameraovervåking, både kameradekning som er for ansattes oversikt over butikken (som kunder også kan se at vi har) og kameradekning som er skjult for at ikke de som speider skal kunne kartlegge om det er blindsoner. Det er ingen blindsoner, utenom der lovverket hindrer overvåkning.
Varealarm:
Vi har alarmbrikker som alle selgere kan benytte. Vi anbefaler det på varer over 400,-, men en kan fritt merke varer over 100,- med alarmbrikker om en ønsker det. Da bør den henge så synlig at de i kassen ser den enkelt, da en normalt bruker varepris for å vurdere om en skal lete etter alarmbrikke. Det er ikke optimalt for kjøper om den utløser alarm med varer som er betalt, og derfor er det satt denne anbefalingen.
LÃ¥sbare skap:
Vi har låsbare skap som en kan selge verdisaker fra.
Merkelapp og varebeskrivelse:
Når vi scanner ut varer bruker vi varenavn/varebeskrivelse som selger har angitt til å sjekke om det er riktig vare og riktig prislapp. Det er velkjent fra andre butikker at noen forsøker å bytte prislapp med en rimeligere vare, og dersom varebeskrivelsen ikke er tydelig nok så vil våre ansatte ikke kunne finne slike feil.
En oversiktlig varemengde
Vi ønsker å holde god orden og oversikt i butikken, og at varer ikke står uhensiktmessig lenge stille i hyllene. Derfor ønsker vi at selgere følger våre restriksjoner og anbefalinger om vareantall og riktig plassering av varer. Det gir oss bedre mulighet til å følge opp butikken løpende, inkludert å legge merke til avvik i en hylle eller ved en vare.
Kjøper og selger handler direkte med hverandre.
Lupn er ingen part i selve handelen, men er en kommisjonsforhandler for selger. Vi har tilpasset infrastruktur for å administrere salg og salgsvarer, og en markedsplass hvor de kan ha ting for salg. I tillegg kan vi levere flere former for tjenester for å forenkle salgsprosessen. Derfor er vi for selgere en pakkeløsning som gjør det enkelt og effektivt å selge unna det en har til overs.
Vi kjenner ikke varene eller selgere mtp. tillit og kvalitet. Derfor må en som kjøper forholde seg til handel hos Lupn som en ville gjort på andre markeder og digitale markedsplasser, og selv undersøke det en ønsker å undersøke før kjøp. F.eks. anbefaler vi å teste elektrisk utstyr, sjekke glass ol. for knatt, se over klær for å se at de er hele og prøve de for å se om de passer.
Vi har ikke mulighet til å gi åpent kjøp, og vi kan ikke ta varer som har vært ute av butikken i retur.
Vi kan imidlertid selge varer på ny for deg - se prislisten og "Resalg"
Samtidig er vi avhengige av tillit hos kjøpere, og derfor har vi også gitt selgere et ansvar i å sjekke varene de skal selge, og vi håndhever en minimumsstandard på varene som skal selges i butikken. Møter en vare ikke generelle forventninger tar vi gjerne varene ut av butikk og parkerer den i påvente av utbedring/nedprising el. Det er en skjønnsvurdering basert på om det går på bekostning av omdømme, tillit, andre selgere ol.
Våre beste tips når en handler bruk, enten hos oss eller hos andre:
- Bruk sunn fornuft og sjekk ut det som er viktig for deg ved tingen
- Sett deg godt inn i det du vurderer å kjøpe før avtale inngås - test det, sjekk for feil og mangler, be om dokumentasjon og historikk
- Sjekk nypris og markedspris i andre kanaler om du ønsker å sammenligne pris mot pris på lik(nende) ting
Bruk gjerne vår kunde-pc til nettsøk - det kan være noe dårlig dekning i deler av butikken
Vi heier på all frivillighet - og derfor er foreninger spesielt velkomne.
Foreninger kan f.eks.:
- Selge dugnadsprodukter, lopper ol. for egen inntekt i butikken
- Ha stand i butikken for å selge lodd, for å rekruttere medlemmer, tilby aktiviteter og lek og informasjonsarbeid
- Selge kaker ol. gjennom kaféen vår i butikken
Før:
1) Booker en plass for å selge
2) Registrerer du varene dine i "butikken min"
- Legg in informasjon
- Bestem pris (les gjerne vår tips om prissetting)
3) Gjør varene klar for slag. Noen tips er:
- Vask ting og stryk gjerne klær som skal selges
- Utfør vedlikehold som skal gjøres regelmessig, som f.eks. impregnering
- Gjør enkle reparasjoner
- IKKE kamufler skader, feil ol.
Under:
1) Dagen salget starter tar du varene med til butikken, du printer ut etiketter, merker varene og setter de på anvist plass.
2) Vi ordner alt i butikken, selger varene dine for deg og gir en helhet til dine og andres kunder som gjør at du selger mer.
- Har du egen hylle er det lurt å sjekke denne innimellom, slik at den er så ryddig og presentabel som du ønsker.
3) Fyll på etterhvert som ting selges - vi sender deg informasjon om salg og du kan følge salget "live" i "butikken min"
4) Du kan ha oppslag på hyllen iht. retningslinjene, og du kan styre prisen på enkeltvarer og sette tilbud på hele hyllen.
Etter:
1) Når salgsperioden er over rydder du ned hyllen og usolgte ting. Vi har flere ordninger for å prøve å selge unna "restene"
2) Du vil motta en sluttavregning etter salgsperioden. Vi foretar oppgjør løpende, og noe salg er gjort opp underveis i salgsperioden.
Joda, du er velkommen til å donere ting i Lupn-butikken. Da gir du i praksis tingene til en forening vi har etablert for å håndtere dette ("I Loopen"). Foreningen administrerer varene og salget sitt, og vi selger det gjennom Lupn-butikken og evt. andre kanaler.
Salgsoverskuddet går til lokale allmennyttige formål, slik som trivselstiltak, prosjekter og andre ting i lokal frivillig sektor, kultur og fritid. Kunder foreslår mottakere hvert halvår, så trekkes det blant de som er kvalifisert til en nummerert liste. Da deler donertsalget ut fra salgsoverskuddet iht. til denne listen, og potten er alltid 10.000,-
I tillegg er det aktiviteter i regi av I loopen innen utvalgte områder, slik som det som fremmer enklere bærekraft i hverdagen
Les mer på www.lupn.no/iloopen
Å selge på Facebook kan ha noen fordeler, men også mange ulemper. Vår erfaring er at:
Det er ustrukturert og rotede - det er vanskelig å finne det du trenger og være sikker på at du får kjøpe det.
Når mange plutselig vil kjøpe, må velge åpent hvem som favoriseres.
Det er ikke åpent, og ting kan skje på PM eller venner av selger kan by opp i auksjoner uten at en vet det.
Det er vanskelig å vite før en "forplikter seg" om varen er slik den ser ut på bilde eller om den er pyntet for salg.
En må eksponere seg åpent, hvor hele gruppa både ser aktiviteten din, det du selger, det du byr på og det du kommunisere i gruppa.
En gir Facebook kontroll på hvordan de informerer andre og deler at du deltar aktivt på Facebook.
Når ikke alle er komfortable med å selge og kjøpe på denne måten, så vil en miste både både kjøpere og selgere/varer en kunne hatt om en solte på en annen måte
Finn har gjort mye for sirkulering av varer i en digitalisert verden. Rubrikkannonser i papiraviser tjente er formål, men var forbeholdt mer verdifulle ting som var verd annonsen. I tillegg var det båtblad, bilblad ol. for kjøp og salg av spesielle varer. Finn.no gjorde det håndterlig å tenke videresalg fremfor å kaste eller lagre noe en ikke skulle bruke lenger. Men finn.no er ikke skapt i den tiden vi lever nå, og det er flere ulemper.
Vi opplever bla. at det på finn
- preges av en kultur hvor det er løse avtaler og brutte avtaler
- er vanskelig å avtale visning og få sett varen uten at den plutselig var solgt mens en var på vei
- enten overprises fordi det alltid skal prutes, eller underprises for å dumpe noe - og begge deler ødelegger for sirkulering av varer
- er vanskelig å få respons av selger tidsnok. Da gjør en kanskje en ny avtale, og da har en plutselig to avtaler
- noen er masete og krever svar ASAP, andre svarer ikke på allverdens tid
- varer reiser langt, enten i post-system eller med privat frakt. Når det genererer reising ville ofte nye varer hatt mindre miljøpåvirkning.
Men for all del - finn.no passer fortsatt best til mye. De må ha en stor plass i sirkuleringen av varer også videre. Men vi skal arbeide målrettet for å være et bedre alternativ for mange varegrupper i det lokale markedet.
Vi ville finne et navn som var kort og fengende, men som representerer alt vi er. Vi er en markedsplass som skal sette varer i sirkulasjon. Når noe sirkulerer så går det i Loop, og en vare som sirkulerer er i loopen. Vi er også stolte Egersundere, og Egersundere er ikke alltid like stødige på engelsk. Så da gikk vi i en litt fonetisk dialektretning. Derfor ble det Lupn. Smak litt på det, så ser du snart hvorfor navnet ble det det ble.
En markedsplass hvor selgere møter kjøpere. Vi presenterer varene til kjøpere og håndterer salgstransaksjonen. På den måten ligner vi litt på finn.no og litt på en gjenbruksbutikk. Men vi skal bli noe annet og noe bedre. Butikken har derfor også reperasjonstjenester, lokalmat, overskuddsvarer og andre aktiviteter, tjenester og varer som supplerer butikken. Da skaper vi en helhetlig arena for bærekraftig og fremtidsrettet virksomhet som blir bedre i sum.
Butikken deler vi avdelingene Barn og baby, Klær og tilbehør og Ting og tang. Avdelingene har sine egne underkategorier som sorterer varene på en kundevennlig og oversiktlig måte.