top of page

Hva og hvor mye vil du selge?Våre beste tips
og eksempler på resultater

Timing og sesong
Sesong påvirker selvfølgelig hva som oppnår best salg, men det meste kan selges utenom sesong også. Noen sesonger preges av økt handel, noen av lavere handel. Selger en utenom sesong blir tilfeldigheter og prising enda viktigere, og det er bare naturlig at sesongvarer selger best i sesong.

Derfor opplever vi også at mange av selgerne våre ha hyller flere ganger gjennom året, og har godt salg fordi de bygger opp en relevant salgshylle med det som kjøper er i modus for akkurat nå. Husk at det også er lov å handle varer fra andre i butikken, spesielt de som ønsker å gå ned i pris for å selge utenom sesong, og selv selge dette videre i butikken når det er tilbake i sesong. 

Vi arbeider overordnet med sesongkampanjer og sesongvarer i fokus, og har i noen tilfeller lavere leiepris for enkeltvarer som er i sesong. Det er også noen partivarer og nyvarer vi fyller opp med for å sikre at butikken er relevant for handlende. Men vi lar alltid selgerne våre være billigst. Det gjør at vi (og brukthandel) blir en mer relevant plass å stoppe innom for de som trenger sesongvarer, og det drar oss mot vårt mål om at brukthandel skal bli førstevalget når noen trenger noe "nytt". 

Salgsperiode
En salgsperiode som er lang nok til å jevne ut tilfeldigheter er viktig. Vi ser at noen dager er mer handledager enn andre, og at de kan påvirkes av ferier, flytende røde dager, vær og arrangementer ellers.

En uke kan være under normalt, mens neste uke langt over normalt. Derfor er ofte 1 eller 2 uker for kort til å jevne ut slike tilfeldigheter, mens en ila 1 måned vil ha truffet et gjennomsnitt av handlekunder. De lange variasjonene, som når på året folk velger å handle inn og når de velger å rydde ut er mer påregnelige, og styrer oss mer i hvordan vi håndterer sesongvariasjoner. Derfor må en selv se når det passer en å rydde for å selge, og når en velger å selge tingene for å maksimere salget. 

Men erfaringene våre tilsier at en trygt kan ha en hylle hos oss uansett når på året, og at en i perioder med høy trafikk får noe mer salg uten innsats, men at en i perioder med normalt lavere trafikk får noe ekstra salg på grunn av våre tiltak og kampanjer for å opprettholde salget til selgerne våre i lavtrafikkperioder. 


"Kundematch"
Vi kaller det "kundematch", der hvor en kunde finner den riktige hyllen for seg. Stil, størrelse og pris bare passer, og de kan nærmest tømme hyllen for varer.
Men vi ser også at den riktige kunden for den riktige hyllen og varen er litt tilfeldig. Det kan være en kunde som leter etter din ting som var inne i forrige uke og kommer igjen neste uke, men kanskje ikke kom inn denne uken. Derfor er din stil (altså hyllens stil) noe som kan gi litt "i rykk og napp" salg, men da også gi stort salg enkelte dager. Det gjelder spesielt for de som har en stil som deles med færre, mens de som har en generell stil med generelle merker ofte opplever at de oftere har kundematch med stort salg fra samme hylle. 


Salgserfaringer
Erfaringene viser at de fleste tjener inn hylleleie, og får en pen salgsfortjeneste som de er fornøyd med. Aktive selgere, med relevante varer og riktig prising får oftere høyere lønnsomhet, noen også vært høyt salg på flere titusener i måneden. Andre har noe lavere lønnsomhet som de er like fornøyd med, og det kan være like mange solgte ting, bare til en gjennomsnittlig veldig lav pris. For mange er alternativet mye mer strevsomt salg i andre kanaler, eller at varene enten forblir liggende ubrukt eller doneres gratis. Derfor får vi stort sett gode tilbakemeldinger og returnerende selgere.

Vi har også noen tilfeller der varer har vært så vanskelig omsettelige at kundene ikke har fått dekket sine kostnader ved salget, men det er i spesielle tilfeller hvor vi har en god forståelse av at varene ikke var salgbare til ønsket pris.

Dersom en ikke har tjent inn hyllen ila den opprinnelige salgsperioden, får en "tapet" i rabatt på en senere salgsperiode. (Gjelder ikke der vi har påpekt at vi ser den konkrete hyllen og de aktuelle varene vil oppnå dårlig salg. Vi tildeler ny salgsperiode med rabatt etter når det passer butikken iht kapasitet og driftsplanlegging). 


Kunde 1) 
Salgsperiode: 02.05.24 +2 uker
Hylle i "Klær og tilbehør"
Antall varer for salg: 45
Gjennomsnittspris: 105,-

Antall varer solgt: 37
Gjennomsnittspris: 125,-

Typisk vare: Pent brukte dameklær av litt dyrere merker. Klassisk elegant stil, sommerlige klær. 

Erfaring: Vedkommende solgte de dyreste og peneste tingene, og satt igjen med 3.200,- etter salgsomkostninger. De billigere tingene, som ikke passet helt i hyllen og var litt bortgjemt, solgte ikke. En kunde handlet 10 plagg fra denne selgeren. Selgeren hadde til enhver tid ca 20 plagg i hyllen. 


Kunde 2) 
Salgsperiode: 02.04.24 + 8 uker
Hylle i "Klær og tilbehør" + "Ting og tang" + enkeltvarer i felleshyller
Antall varer for salg: 1000+
Gjennomsnittspris: 57,-

Antall varer solgt: ca 75%
Gjennomsnittspris: 49,-

Typisk vare: Pent brukte dameklær, barneklær, ting og tang. Moderne stil, og innslag av merkeklær. Diverse til hus og hjem. 

Erfaring: Vedkommende solgte mye forskjellig, og hadde fokus på en ryddig hylle med like varer, og varer ellers plassert i felleshyller etter kategori. Kunden satt igjen med 29.000,- etter salgsomkostninger. 




Kundeeksemplene er basert på virkelige kunder, men anonymisert med noe justering på fakta, som avrunding av tall, eller relative størrelser med skalering opp eller ned. 

bottom of page