Hva kan du fovente av salget?
Våre tips og erfaringer
Den viktige helheten
Kundene som kommer i butikken legger fort merke til helheten - derfor forsøker vi alltid å holde butikken slik at den fremstår ryddig, presentabel og med relevante varer og relevante priser.
Vi lykkes for det meste, men ser at vi av og til kommer i ubalanse,
og at selgere samlet sett ikke når opp til kundenes forventning. For å oppnå en god helhet håndhever vi derfor etter behov noen tiltak, og tar ut varer som:
-
ikke fremstår salgbare (skitne, ødelagte, overpriset el.)
-
ikke fremstår relevante for kundene (utenfor sesong, har svært begrenset interesse hos kjøpere ol.)
-
det er for mange like av
-
overfyller en utleiehylle eller felleshyller
-
er av dårlig kvalitet eller har åpenbare feil
-
er av usikkert opphav eller ikke er CE-merket
-
Varer som er tilbakekalt (bla. via https://farligeprodukter.no/)
-
er ulovlige å omsette (plagiat, piratkopi)
-
av andre grunner gjør at vi ikke kan stå for å omsette det
I tillegg er det noen generelle regler for salg i butikken:
-
Selger skal vite at varen er lovlig å omsette og trygg å bruke
-
Maks hylletid er 2,5 mnd pr. enkeltvare. Etter 1 mnd kan den tas tilbake i butikken
Selgere bør jevnlig følge opp varene sine/hyllen sin. Varer som tas ut av butikken settes /parkeres i området med "lost and found". Varer som står her over 14 dager tilfaller butikken.
Den viktige egeninnsatsen
Hvorvidt hyllen og varene er relevante og interessante, er selgers ansvar. En har mulighet til å skille seg positivt ut, men risikerer også å skille seg negativt ut. Derfor er det både flere muligheter, men gjerne også noe mer ansvar når en har egen hylle. De som ikke ønsker å følge opp hyllen sin bør vurdere å selge i felleshyller. Selgere kan også gjøre tilvalg for at vi daglig har tilsyn og rydding i hyllen, og at vi fyller på varer etter behov.
De som har best salg, har gjerne en strategi for salget og en plan med hvordan de fyller hyllen sin. De passer på sesong og at varene er priset riktig. De passer på at hyllen har nok varer, men at den ikke virker overfylt. De unngår å sette inn ting som drar ned hyllen eller skjemmer den.
Vi kan ikke styre alt, og noen selgere velger dessverre å bruke hyllen på en måte som gir de selv et lavere salg enn de kanskje så for seg. Så sant det er sporadiske hyller og de bare drar ned eget salg, så vil vi ikke overstyre dette. Dersom vi merker at hyller drar ned helhetsinntrykket og hemmer andres salg, så vil vi vurdere tiltak.
Sesong
Sesong påvirker selvfølgelig hva som selger. Selger en utenom sesong blir tilfeldigheter og prising enda viktigere, og det er bare naturlig at sesongvarer selger best i sesong. Skal en selge utenom sesong bør en forvente mindre salg, ha litt flaks for å få solgt det eller slå til med skarpe priser. Derfor tillater vi bare relevante, salgbare varer i felleshyller. I egne hyller bestemmer selger normalt selv, og tar konsekvensen selv. Hyller som ikke oppleves relevante er ikke interessante for kundene, så bare noen få uinteressante ting (feil sesong, ødelagte ting, for høy prising ol.) kan gjøre at hyllen ikke får oppmerksomhet, eller at folk bevisst styrer unna.
Vi arbeider overordnet med sesongkampanjer og sesongvarer i fokus. Vi bruker varierende varetrykk av butikkens varer (partivarer og andre nyvarer) for å sikre at butikken er relevant for handlende. Men vi lar alltid selgerne våre få selge sine like ting først.
Timing
Noen sesonger preges av økt handel, noen av lavere handel. Det påvirker hvor mye en kan forvente å selge selv, men det påvirker også hvor mye vi bruker på markedsføring ol. for å opprettholde høy aktivitet i butikken. I perioder med særlig lav trafikk vil vi også vurdere å kompensere de selgerne som har hatt uflaks med sin timing og har fått unaturlig lavt salg.
Mange av våre selgere har hyller flere ganger gjennom året for å jevne ut tilfeldigheter og sesongsvingninger. I tillegg har de et godt salg fordi de bygger opp en relevant salgshylle med det som kjøper er i modus for akkurat nå. Husk at det også er lov å handle varer fra andre i butikken, f.eks. det som er priset lavt utenom sesong, og selv selge dette videre med fortjeneste i butikken når det er tilbake i sesong.
Salgsperiode
En salgsperiode som er lang nok til å jevne ut tilfeldigheter er viktig. Vi ser at noen dager er mer handledager enn andre, og at de kan påvirkes av ferier, flytende røde dager, vær og arrangementer ellers. 1 eller 2 uker er ofte for kort periode til å jevne ut slike tilfeldigheter. Ila 1 måned vil en ofte ha truffet et godt gjennomsnitt av potensielle kunder.
De lange variasjonene, som når på året folk velger å handle inn og når de velger å rydde ut, er mer påregnelige. Erfaringen vår er at en kan ha en lønnsom hylle hos oss uansett når på året, og at det kanskje er mer viktig at det en selger er relevant. Noen perioder gir bedre salg med lavere egeninnsats, men da er det gjerne fullbooket og mange soms amtidig skal selge liknende ting. I perioder med lavere trafikk er det færre som konkurrerer om kundene. I tillegg får selgere i lavtrafikkperioder godt salg på grunn av våre tiltak og kampanjer.
Vi kaller det "Kundematch"
Det er et "fenomen" at kunder som finner den "riktige hyllen" for seg, der stil, størrelse og pris bare passer, nærmest kan tømme hyllen for varer. Vi ser også at kundematch slår ut litt tilfeldig, og at salget derfor kan svinge mye fra dag til dag og uke til uke. De som har en spesiell stil eller størrelse, må kanskje vente noe lengre, men har kanskje også større utslag når det først er en kundematch.
Kundeeksempler
Erfaringene viser at de fleste får en salgsfortjeneste som de er fornøyd med, og de aller fleste rapporterer å være ha solgt godt ut fra egen ambisjon. Utbetalingene varierer, og noen har fått titusener utbetalt for ting de "hadde liggende". Andre er fornøyd med sin utbetaling på noen hundrelapper, og hadde bare lyst å selge det videre uten å tjene noe særlig på det.
For mange er alternativet mye mer strevsomt salg i andre kanaler, eller at varene enten forblir liggende ubrukt eller doneres gratis. Derfor får vi stort sett gode tilbakemeldinger og returnerende selgere. Og leie for salgsplass og vår innsats i salget er vel verd provisjonen for de aller fleste.
Inntjeningsgarantien vår garanterer at du får dekket inn hylleleien for den opprinnelige salgsperioden. Du må følge våre anbefalinger om prising, presentasjon ol. Refusjonen utstedes som tilgodeseddel i butikk.