Hvordan prise salgsvarene dine? Våre beste pristips
Enkelt fortalt er den riktige prisen den som får ting solgt. Med noen enkle refleksjoner ser en ofte bedre hva som er riktig pris:
- Hva er tingen verd for deg?
Hva er du villig til å selge for, og når er det like greit å beholde den? Er alternativet ditt å donere den bort?
- Hva er kundens alternativer?
Nyvarer i kjedebutikker og på nett, brukt i andre bruktbutikker og på nett, og andre ting som gir kunden samme nytte.
- Hva er kundene våre villige til å betale for tingen din?
Du må treffe minst en som er villig til å kjøpe den for oppgitt pris. Men du trenger heller ikke prise den så lavt at alle vil kjøpe den. Det er lov å ha flaks, men vi anbefaler normalt å heller ta en pris som får varen solgt ila salgsperioden.
- Treffer du moter, trender, sesonger?
Det er vanskelig å selge utenfor sesong, og prisen må ofte mye ned. Mange handler utenom moter, men treffer en på trender så vil en nok selge bedre enn hvis en havner etter det som folk flest synes er aktuelt. Men sånn helt generelt så er jo brukt ganske trendy i seg selv, og retro/vintagebølger kommer tett og nesten alle tiår er relevante for noen.
- Har det samlerverdi?
Det er vanskelig å selge affeksjonsverdi. Samlerverdi derimot er det enklere å selge. Spesielt dersom det er samlerobjekter som de fleste kjenner til eller som treffer
- Er det spesielle kampanjer i kjeder og nyvarebutikker samtidig?
Prispresset er stort fra kjeder og nyvarebutikker
- Hva er gjengs bruktpris for denne type ting?
Andre bruktbutikker får ting donert og har gjerne ulønnet arbeidskraft. Derfor kan de dumpe prisene helt uavhengig av faktisk verdi. Vi respekterer at selger både tar kostnader og risiko med å selge ting hos oss, og vi vil gjerne at selger får en fair pris for tingene sine.
- Har tingen din noen unike kvaliteter?
Er det design/merkevare, er det en lite brukt ting, er den kjent for god kvalitet?
- Har tingen din noen ulemper, mangler, skader el.
- Hvor lenge er du villig til å vente på salg?
Ville du kjøpt den for den prisen du vil selge den for?
Kan du gjøre noe for å få folk til å ville betale mer?
- Kan du rengjøre den, fikse den, lage skilt med informasjon eller på andre måter sørge for at varen kan oppnå sin potensiale?
2. Kjøpere og konkurrenter
Det er flere som ønsker å selge til de samme kundene - disse kan du tenke på som de som konkurrerer om samme kunde
-
Pris er et av mange grep en kan vinne kunden med
-
Presentasjon er en annen måte å overbevise kunden på - leverer din vare eller din hylle mer tillit? Mer ekslusivitet?
-
Synlighet kan gi god effekt, og en kan bla. markedsføre hyllen sin i sosiale medier for å øke synligheten av sine ting for salg
-
Relevans er viktig, og en etterspørselen beveger seg i sesonger og andre trender. Utdaterte modeller/farger ol. fra merkevarer må kanskje anses som standardvarer? Ski selger ikke godt om sommeren, nesten uansett hvor lavt du priser det.
-
Tilgjengelighet er et annet - i Lupn treffer selgere mange andre kunder enn øvrige bruktmarkedsplasser. Vi er en spennende butikk, med relevant plassering og relevante åpningstider.
-
Noen konkurrenter du må forholde deg til
-
Andre selgere i Lupn-butikken
-
Bruktbutikker lokalt og regionalt
-
Bruktmarked og messer
-
Digitale markedsplasser
-
Privatsalg mellom bekjente
-
Nyvarer, spesielt i perioder med agressive priskampanjer og store rabatter
-
Mindreforbruk, når mange i perioder har behov for å redusere forbruk, bla. gjennom å kjøpe færre ting. Det sammenfaller ofte også med at flere har behov for å selge unødvendige ting, og brukttilbudet går opp, mens etterspørselen går ned.
-
3. Hva er salgsambisjonen?
Vil du selge raskt og selge ut det meste, eller vil du sitte igjen med mest mulig for det du ender opp med å ha solgt?
Lav pris selger ofte raskere - men ikke alltid!
Vi anbefaler selgere til å bruke våre referansepriser for veiledning. De gir noe veiledning i hva som selges for hvor mye, og hvor fort det selges.
Så kan du gjerne legge ned prisen for å selge raskere, eller opp prisen om du selger noe mer unikt og spesielt, eller vil ha mer igjen pr. ting, fremfor samlet salg.
4. Hva er det faktisk du selger?
God som ny, pent brukt eller slitt, skitten og bare litt nytte igjen? Kanskje litt banalt, men en må selvfølgelig prise varen etter kvalitet/slitasje, og andre ting som gjør din vare mer eller mindre ubrukt, brukt eller oppbrukt.
Bruk gjerne våre referansepriser. De gir anbefalinger for varer på generelt nivå, så kan selger juster opp og ned iht. kvaliteten på det en selger. Men logikken er alltid den samme, dårligere enn andre bør være billigere enn andre, bedre enn andre bør være dyrere enn andre.
Gjennomsnittlig ting?
Se for deg en ting f.eks. en ordinær genser fra en kjedebutikk. Nypris 400,-, men ofte på tilbud til 200,-
-
Helt ordinær
-
Gjennomsnittlig pris = ca. 100,-
-
-
Synlig slitt, har mangler eller defekter
-
Juster ned -25% til -75% = f.eks. 35,-
-
Utslitt eller tydelig skitten og flekkete? = ! Kan ikke selges i butikken !
-
Husk at du betaler leie for salgsplassen. Det skader butikken, alle andre sitt og ditt salg om butikken fylles med "søppel" i kjøpers øyne.
-
OBS! Ting solgt med feil/mangler SKAL prises ned og MERKES på prislappen med informasjon
-
-
Bedre enn forventet?
-
Juster opp 25% til 50% = 125,- fordi den er ny med prislapp på
-
Dersom du har en vare som er mindre slitt, noe du er alene om å selge i butikken el., så kan du gjerne prise den litt opp. Det er mange grunner og mange nivåer av justering.
-
Merkevare, "anonyme" merker eller lavprismerke?
-
Generelt merke = Gjennomsnittlig pris
-
For klær kan det være H&M, Cubus, Lindex, Dressmann
-
-
Merkevare = kr ?,-
-
Merkevarer er også mer verdifulle på bruktmarkedet. Det kan være assosiasjoner til kvalitet og varighet, trender og sosiale aspekter, eller andre ting som gjør at noen merker koster mer og selger bedre i bruktmarkedet.
-
For klær kan det være GANT, POLO RALPH LAUREN, mm.
-
-
Lavprismerke = - 50% til -75% iht. lik generell vare
-
Lavprismerker bør reflekteres i prisen. Lavere kvalitet og holdbarhet påvirker hvor lenge kjøper kan regne med å bruke tingen, og lav nypris/hyppige tilbud reduserer også verdien betydelig.
-
For klær kan det være Sparkjøp, importmerker, mm.
-
Ubrukt?
-
Nye/ubrukte varer bør prises til ca. - 50% av nyvarepris
-
En kan i noen tilfeller legges nærmere nyvarepris dersom det er produkter som er vanskelig å finne på tilbud
-
En må i noen tilfeller legge seg lavere enn dette for å ta hensyn til at produktet er lett å finne på tilbud.
-
-
La original varemerking henge på varen, slik at kjøper ser referanseprisen for nytt produkt.
Prisen varen ender opp med vil derfor avhenge av hva som er gjennomsnittlig pris for den typen vare du selger, hvor mye en justerer opp og hvor mye en justerer ned. Når en vender seg til logikken går prisingen raskt. Derfor arbeider vi med å etablere en prisliste over gjennomsnittlige priser som en kan bruke som veiledning i sin prising.


